Faktureringssystem
Automatisera er faktureringsprocess och eliminera handpåläggning med ett faktureringssystem som är anpassat till er verksamhet.
Några av våra nöjda kunder
Undvik administration och spara resurser till det som ger resultat.
Ett faktureringssystem – flera funktioner
Fakturering
- Eliminera dubbelarbete och fel i faktureringen genom automatisk och exakt fakturering. Genom vår anpassningsbara low-code plattform.
- Workflow som styr så att verksamheten kan godkänna underlag (ordrar, bokningar, avtal) men ekonomiavdelningen verkställer själva fakturering.
- Verksamheten får direkt återkoppling på fakturaprocessen (minimerar risken att kunder som inte betalar får fortsätta lägga ordrar).
- Ordrar, bokningar, resurser, tidrapporter eller provisioner? Vi hjälper er med ett systemstöd som skapar ett underlag precis så som ni vill ha det och som integrerar ekonomisystem med affärssystem.
Dynamiska avtalsparametrar
Välj bland hundratals avtalsparametrar såsom för kunder, projekt, artiklar, betalningsvillkor, rabatter, avtalsperioder, automatisk prisuppräkning och mycket mer.
Få även möjlighet till parametriserad (fakturera per handläggare, mata in orderreferens enligt det format som definierats på avtalet) och kundspecifika artikelbenämningar (för att stora kunder ska kunna ha sin egen text på fakturan, som kanske måste stämma enligt något ramavtal).
Uppföljning och statistik
Använd data till er fördel. Få tillgång till bl.a. realtidsinformation för snabbt och effektivt beslutsfattande, dashboards för en tydlig överblick, rapporter, prognos baserat på historik och/eller återkommande avtal, samt exportmöjligheter till DW/BI-verktyg för djupare analys.
Notifieringar och attest
• Påminnelser
• Godkännandeprocess
• Attestering av stora kreditfakturor
• Notifiering om batchkörningar (”100 fakturor färdiga för export till ekonomisystem”)
Automatiserad bearbetning och komplettering
Skapas fakturaunderlaget direkt från ett annat system? Behöver underlaget ofta kompletteras? Vi hjälper er att automatisera det manuella arbetet och göra det enkelt för inblandade användare att fylla på med information.
Kundregister
Om kundinformation finns i ett annat system än faktureringssystemet, så inhämtas dessa kunduppgifter till faktureringsprocessen. På så sätt slipper ni manuellt dubbelarbete och minskar samtidigt möjliga felinmatningar. Kundregistret kan ligga i ekonomisystemet eller i ett annat verksamhetssystem som är definierat som master.
Ekonomisystem
Ett faktureringssystem integreras alltid med ekonomisystemet. Fakturorna kan färdigställas antingen före eller efter överföringen till ekonomisystemet. Självklart möter vi också upp mot P27-kraven.
Regelstyrd förhandsgranskning
Med en regelstyrd förhandsgranskning skickas en automatisk förhandsgranskning till kundansvarig för godkännande innan fakturan skickas.
Affärssystem
Fakturaunderlaget bör hämtas från affärssystem där själva ”leveransen” av produkten/tjänsten hanteras. På så sätt kommer det obearbetade fakturaunderlaget in i systemet och startar igång faktureringsprocessen. Exempel på integrationer mot affärssystem är SAP, Dynamics NAV, Hogia, Visma och M3.
Avtalstyper
• Serviceavtal
• Avropsavtal
• Prenumerationer/Abonnemang
• Projektavtal
• Ramavtal
• Övrig återkommande fakturering (hyra, licens etc.)
Kundcase
Vill du veta mer om vad Multisoft kan göra för din verksamhet?
Fyll i formuläret eller kontakta oss direkt!
Kontakta oss
Kunskapsbanken
Nyfiken på att veta mer? Läs våra blogginlägg och case om allt från kravinsamling till AI och smarta systemlösningar.