29 april 2022
Kravinsamling med Multisoft – vad är fördelarna med en kravspecifikation och hur går det till?
På Multisoft ser vi på kravspecifikation som den första milstolpen på resan mot er nya anpassningsbara systemlösning. Det är inte sällan vi ser att detta steg försummas vilket leder till ofullständiga lösningar och ouppfyllda krav vilket i sin tur resulterar i att ni inte kommer till ro med det nya systemstödet. Kanske är ert nuvarande system för standardiserat? Kanske uppfyller det inte nya krav? Faktumet är att en gedigen kravspecifikation är nyckeln till att ert nya systemstöd blir rätt för just er från start.
Men hur går det till, och vad ska en tänka på inför en kravspecifikation med Multisoft? Det ska vi såklart klargöra i detta blogginlägg, och vi börjar från början.
Vad innefattar en kravspecifikation från Multisoft?
En kravspecifikation innefattar en översikt och analys av era nuvarande processer samt en kartläggning över de krav och behov som er verksamhet har. Multisofts specialister skapar tillsammans med era verksamhetsexperter ett team som arbetar med att se över nuvarande arbetsprocesser, hål i nuvarande systemstöd, förbättringsområden och era framtida mål. Kravspecifikationen utgår inte ifrån någon mall, utan är en del av vårt anpassningsbara arbete – fokuset är er vision, era individuella och specifika företagsbehov och krav.
Vad är viktigt att tänka på inför framtagandet av en kravspecifikation?
Det kan vara svårt att veta vart en ska börja med en kravspecifikation, men sanningen är att ni antagligen redan har ett hum om vad som fungerar och vad som inte fungerar.
Vad funkar bra, vad vill ni behålla från era nuvarande processer? Vad saknas? Vad stör? En kravspecifikation och ett nytt system från Multisoft handlar inte om att demolera era nuvarande processer till grunden – snarare att fånga upp vad som fungerar för er organisation och era medarbetare, och vad som inte fungerar eller till och med saknas. Därefter kan Multisoft identifiera vilka funktioner, lösningar och integrationer som kommer att effektivisera ert företag och öka lönsamhet - snabbare.
Tips! I takt med att digitalisering ökar blir kravspecifikation för mer än det grundläggande funktionerna för webb allt viktigare. Därför kan det vara bra att tänka på vilka format som är mest användbara för er eller era kunder (exempelvis en mobilapp) och till vilken utsträckning material behöver vara tillgängligt på olika språk (svenska, engelska, annat...).
Vad händer om det tillkommer eller upptäcks nya behov längs vägen?
Vad händer om det tillkommer krav efter kravspecifikationen är klar? Det är inte ovanligt att detta händer - snarare tvärtom. Vid utvecklar-stadiet av er nya systemlösning finns det en ständig dialog mellan Multisoft och våra kunder, men även efteråt när ett system är färdigställt fortsätter samarbetet. Företag ska växa och förändras, och med det förändras såklart företagsbehov. Multisoft vidareutvecklar därför er flexibla systemlösning så att den kan växa med er och stötta långsiktiga mål.
Dessutom kan ni redan vid kravspecifikationen önska hur ni vill att implementation av er nya systemlösning från Multisoft ska ske. Kanske behöver ni en rad integrationer och funktioner, men vill introducera dem en efter en, eller alla samtidigt – valet är upp till er! Med hjälp av vår kraftfulla low-code plattform Softadmin® kan vi omvandla er vision till verklighet, utan att kompromissa med flexibiliteten eller er vision.
Vill du djupdyka ner i kravinsamling och hur det går till? Ladda ner vår praktiska e-bok “Så planerar du din kravinsamling” för fler tips på hur ni kan förbereda er inför en kravspecifikation och vad en kan tänka när det gäller prioritering av behov och krav.
Redo att ta nästa steg mot en ny webbaserad, anpassad och automatiserad systemlösning? Läs om våra systemlösningar för stora företag på vår hemsida, eller kontakta våra specialister direkt så pratar vi vidare om kravspecifikation och vad just ni behöver i en automatiserad systemlösning.