Så sparar du tid & resurser inom bygg- & fastighetsbranschen

Att öka sitt företags lönsamhet handlar inte bara om att ta in fler projekt. Det handlar också om smarta lösningar och processer som effektiviserar verksamheten. För organisationer inom bygg- & fastighetsbranschen kan ett anpassningsbart systemstöd spara både tid och resurser UTAN att kompromissa på kvalitet och effektivitet.

På Multisoft ser vi till att utgå ifrån nuvarande processer och redan från start se över och kartlägga era arbetssätt och systemstöd i nutid. Multisoft genomför alltid en kravspecifikation tillsammans med er för att optimera och automatisera det administrativa arbetet till max - så att du och dina medarbetare kan fokusera på andra, värdeskapande och långsiktiga uppgifter. I den här bloggen fokuserar vi på allt som har att göra med att spara resurser (och tid!). Vi går igenom tre olika sätt som ni kan göra detta, smidigt och enkelt, med ett anpassningsbart systemstöd från Multisoft (med fokus på den praktiska tillämpningen förstås!).

1. Undvik att göra fel med minskad administration

Lättare sagt än gjort... eller? Det är mänskligt att fela, oundvikligt, men med en automatiserad och molnbaserad systemlösning för bygg och fastighet ser Multisoft till att minska risken för misstag, bortglömda ärenden och missade fakturor. Resultatet? Markant ökad lönsamhet och mer tid till annat än administration. Genom att undvika att göra fel kan ni spara både tid och pengar, och på så vis kan Multisoft effektivisera er verksamhet.

Hur ser detta ut i praktiken? Nedan har vi listat tre av våra favoritfunktioner från Multisoft som snabbt och smidigt effektiviserar verksamheten genom att dra ner på onödig administration och tidskrävande navigering av system.

Rätt åtkomst till rätt medarbetare

Dt finns ingen anledning att alla medarbetare, oavsett roll och ansvarsområde, har tillgång till alla systemfunktioner. Genom att ge rätt åtkomst till rätt medarbetare undviker ni dubbelarbete och sparar värdefull tid med ett användarvänligt system med anpassad vy.

Automatiska varningssystem

På Multisoft älskar vi automatisering. En stor fördel med ett automatiserat system är kontinuerliga screenings av det som behöver göras. Med automatiskt varningssystem flaggar ert system bortglömda fakturor, avstannade ärenden, eller ofullkomliga checklistor som närmar sig deadline.

Förenklad projektprognos

Med ett enhetligt automatiserat system där alla data från tidigare och pågående projekt finns samlad kan ni förutspå framtida möjligheter men även problem samt riskhantera långt innan dessa inträffat.

2. Inga missade avtalsarbeten

Byggentreprenader kan spara in mycket pengar genom att utföra avtalsarbeten rätt, utan några onödiga och kostsamma missar. Tyvärr händer det, och inte sällan, att avtal försvinner bland pappershögarna. Detta leder inte bara till klagomål från kund men även lägre intäkter. Hur kan detta åtgärdas? Det korta svaret är med digitalisering... Men vi vet att många inom bygg- och fastighetsbranschen sitter i flertalet komplexa system samtidigt – digitalisering verkar inte alltid vara särskilt attraktivt. Därför levererar Multisoft automatiserade och integrerade digitala systemlösningar. På Multisoft kombinerar vi standardkomponenter med hög flexibilitet och anpassning, allt med hjälp av Softadmin®, vår egen integrationsplattform. 

Med integrering får ni inte bara exempelvis fakturering, rekrytering, tidrapportering, och tillgänglig byggdagbok (med förifyllda fält för smidigare användning) i ett enhetligt system, men även automatisk lagring av dokument, offerter, avtal, rapporter, och data. Med översikt kan ni följa era projekt och ärenden i realtid och se till att avtalat arbete blir av. Inga missade avtalsarbeten = ökad lönsamhet och gladare kunder.

3. Häng med i realtid

Det är helt avgörande att det finns transparens och god överblick över hela arbetsprocessen när delar av teamet är på fältet och andra på kontoret. Se till att inte missa vare sig avtalsarbeten eller avvikelser genom att hänga med varsomhelst och närsomhelst och på så vis effektivisera kommunikation mellan beställare och utförare. Med en molnbaserad systemlösning kan ni göra hålla er uppdaterade via dator, surfplatta eller mobil.

Att spara pengar handlar om att identifiera problemområden och optimera nuvarande processer – bara därefter kan fokuset förflyttas till att öka intäkter. Nyfiken på hur detta kan se ut? Läs vårt tidigare blogginlägg om hur ni kan öka era intäkter med ett affärssystem för byggbranschen eller kontakta våra specialister direkt så tar vi samtalet vidare.

Relaterade inlägg

ruslan-khimrad-_UQA9BG9Z1I-unsplash
Blogg
17 januari 2025

Så hjälper KYC dig följa penningtvättslagen

Vad är KYC och vad ska ett KYC-system innehålla? Läs om de viktigaste funktionerna i ett...
vad-är-verksamhetssystem-kvinna-samtal
Blogg
Verksamhetssystem
16 december 2024

Back to Basics: vad är ett verksamhetssystem?

Vad är ett verksamhetssystem? Hur kan ni ta er verksamhet till nästa nivå med hjälp av e...

Kontaktuppgifter

Vill du veta mer om våra systemlösningar för bygg- & fastighetsbranschen? Hör av dig till oss!

Kontakta oss