Det är lätt att fastna i ekorrhjulet och ”så här har vi alltid gjort”. Det fungerar ju faktiskt ganska bra – tills det inte gör det längre. För vad händer när personen som underhållit Excelarket slutar, eller när den manuella inmatningen blir fel?

Jag är ofta ute hos företag som tydligt fastnat i gamla rutiner. Tre av de vanligaste situationerna jag stöter på är:

1. Isolerade öar

Systemen i verksamheten fungerar jättebra var för sig, men de pratar inte med varandra. Du kanske har ett system för order, fakturor och även ett CRM som alla är inkörda på era rutiner och fungerar för sina olika ansvarsområden. Kanske används de av olika avdelningar och alla är nöjda där de sitter, men överlämningarna är knackiga. Det finns kanske ingen budget för att byta ut systemen, eller så tar det för lång tid. Och varför ens byta något som fungerar separat? Istället kan du använda en plattform som genom en knapptryckning ger dig den information du söker – hämtat från dina olika system.

2. Excel har blivit affärssystemet

Viktig data ska inte finnas utspridd på kollegornas enskilda datorer. Den här typen av ”filsystem” uppkommer lätt när befintliga system inte täcker era processer fullt ut. Åsikterna om vilken data som är viktigast leder till att alla har olika Excelfiler för att se sina bitar på det sätt de vill. En person börjar att ta bort rader som inte är viktiga för hen, skickar vidare och data går förlorad. Säkra er data med en verksamhetsnära plattform istället, och undvik Excelfiler som växer sig bortom kontroll.

3. Personberoende

“Nej det går inte för Amanda är sjuk” eller “Det kommer ta två veckor innan den rapporten är klar för Andreas är på semester” är kommentarer som ofta dyker upp i organisationer där processer bygger på personer istället för arbetssätt. Verksamheten ska inte stanna upp för att någon är sjuk eller slutar. En rapport ska inte behöva manuell handpåläggning av en viss kollega innan den skickas vidare i kedjan. Med en lättarbetad plattform har alla medarbetare tillgång till rätt information, kan dela på ansvaret och kan hjälpas åt att ta över vid behov.

Vår värld idag är snabbföränderlig och affärsmål är en färskvara. För att fortsätta vara konkurrenskraftig och i framkant krävs flexibilitet och konstant utveckling av processer och rutiner. Därför behövs även ett systemstöd som kan växa tillsammans med er.

Det är som sagt lätt att fastna och ännu svårare att bryta sig ut. Men det är dags att säga stopp! Stanna ekorrhjulet, även om det känns läskigt, och upptäck vilka fantastiska möjligheter som gömmer sig därute istället. Vi på Multisoft hjälper dig mer än gärna.

New call-to-action

Relaterade inlägg

patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...
Multisoft – Fotograf Mattias Hamren-108
Blogg
15 november 2023

ETL och ELT: Navigera rätt för din integrationslösning

På resan för en integrationslösning stöter du på två centrala begrepp: ETL (Extract, Tra...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata