Svårt att välja mellan standard, from scratch eller low-code system?

Ingen fara. Vi på Multisoft guidar dig igenom systemlösningarna för bygg- och fastighetsbranschen, såväl som andra sektorer.

I det förra blogginlägget jämförde vi “traditionella” systemstöd med en digital systemlösning för byggbranschen. Nu är det därför dags att ta nästa steg… men i vilken riktning ska ni gå? Vi vet att många inom bygg- och fastighetsbranschen väljer mellan standard, low-code och göra-det-själv-system. Inte konstigt när det finns för och nackdelar med alla tre - så för att förenkla valet har vi nedan jämfört dessa tre olika digitala lösningar – from scratch, standard och low-code. Självklart guidar vi dig igenom varje alternativ, steg för steg. Vi kör igång direkt!

Gör-det-själv eller from scratch

    Fördelar

  • Om det inte finns ett färdigt system för det man vill ha
  • Man får ett system precis som man specificerat

    Nackdelar

  • Det är komplext att hålla på med mjukvaruutveckling
  • Drar inte nytta av andras erfarenheter
  • Risk att bygga in ”vi gör som vi alltid gjort utan att fundera på varför” processer
  • Bygger man ett helt system med en leverantör får leverantören mycket makt

Det är dags för ett nytt system – varför inte bygga det perfekta systemet själva? Även om en from scratch-lösning kan verka som den snabbaste/enklaste vägen till att få systemet rätt från start, så innebär detta alternativ mycket arbete. DIY (do it yourself eller gör-det-själv) kräver mycket tid och mycket resurser och drar ingen nytta av tidigare kunskap. Och vad händer om ingen på företaget kan mjukvaruutveckling – en ytterligare kostnad blir då att anställa en utvecklare som först ska lära sig allt om branschen, företaget, era krav, behov, er kultur… Nej, smartare är nog att låta någon med gedigen erfarenhet genomföra ert projekt, vilket också låter er komma igång betydligt snabbare. Samma mängd engagemang från er sida men betydligt mindre tidskrävande. Spara värdefull tid som ni kan lägga på att utveckla er vision och verksamhet istället!

Standardsystem

    Fördelar

  • Olika delprocesser sitter ihop
  • Fördefinierade branschprocesser
  • Smidiga uppdateringar
  • Lägre kostnad än att utveckla något själv
  • Förhållandevis lätt att installera
  • Låg finansiell risk vid implementering

    Nackdelar

  • Standarden kanske inte passar dig
  • Det är kostsamt, om ens möjligt, att anpassa systemet
  • Är systemet riktat till storleken av ditt företag?
  • Kan vara gammal kod och struktur

Okej, from scratch-system var kanske inte för ert företag. Ett alternativ till att bygga själv är att köpa in ett färdigt bygg- och fastighetssystem från en extern utvecklare. Många företag väljer ett standardsystem för fastighet eller bygg då det är snabbt och enkelt att både köpa in och implementera. Men med standardlösningar följer en drös svårigheter när det kommer till flexibilitet och anpassningen till era enskilda behov. Vad händer om det saknas funktioner? Då tvingas ni att köpa till ett eller flera andra verktyg och plötsligt går överblicken förlorad och effektiviteten sjunker vilket innebär lägre lönsamhet. Risken för dubbelarbete och misstag ökar. Ni missar att registrera ÄTOR och avvikelser, och faktureringsgraden sjunker. I och med att standardsystem kommer som färdiga paket innebär det även att det ofta tillkommer överflödiga funktioner som leder till dubbelarbete och förvirrar medarbetare. Och vad händer när företaget växer och behov förändras?

Low-code plattform

    Fördelar

  • Friheten med att få det som man specificerat – snabbare
  • Leverantören konfigurerar istället för programmerar till största delen
  • Lätt att installera
  • Man kan konfigurerar systemet själv
  • Olika delprocesser sitter ihop
  • Fördefinierade branschprocesser
  • Smidiga uppdateringar
  • Mycket god överblick
  • Välj bland tusentals integrationer

    Nackdelar

  • Olika definitioner på low-code
  • Kräver engagemang från dig som beställare
  • Leverantören kan potentiellt få mycket inflytande

Om from scratch är för tid- och resurskrävande och en standardlösning inte tillräckligt flexibel så kanske low-code kan vara rätt väg för er. Med denna typ av systemlösning får ni nämligen det bästa från båda världar. Low-code innebär att grunden för bygget redan finns – allt som är kvar att utveckla är anpassningen till er verksamhet. Detta innebär att systemet levereras snabbt och med hög flexibilitet. Multisoft levererar anpassningsbara systemlösningar med hjälp av vår low-code plattform Softadmin®.

Vi älskar problemlösning ser till att er systemlösning blir maximalt anpassad - ingen avsaknad och inget förvirrande överflöd av funktioner. Multisoft utför alltid en kravinsamling som ser till er vision, era processer och krav. Softadmin® ger oss möjligheten att möta upp dessa krav, med användarvänlighet och effektivitet i fokus (och med integrationer kan ni få allt som behövs i ett system – projekthantering, ekonomisystem, rekrytering, fakturering och orderhantering i ett). Det är vad vi kallar konkurrenskraftiga systemlösningar!

Vi vet att det är viktigt att tänka igenom beslut och för företag att överväga vad som är rätt för just er. Att ha koll på vilka alternativ som finns där ute är ett viktigt steg på vägen - med lite mer kunskap i bagaget hoppas vi att denna process går smidigare till. Så vart bär det av här näst? Läs mer om vår kraftfulla low-code plattform Softadmin® eller kontakta oss direkt så pratar vi vidare om möjligheterna för er verksamhet.

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar on demand | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Kontaktuppgifter

Vill du veta mer om våra systemlösningar? Hör av dig till oss!

Kontakta oss

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata