Ett väl fungerande IT-system ger din organisation arbetsro och tid för kvalitet. Men hur kommer du dit? Hur blir du en nöjd beställare?

Automatisera i rätt ordning

För dig som ansvarar för en större verksamhet är det ofta lätt att göra en lång lista med arbetsuppgifter som skulle kunna automatiseras. Det råder sällan brist på förslag. Men i vilken ordning ska idéerna prioriteras? Vilka arbetsuppgifter bör automatiseras först? Ofta kommer man väldigt långt genom att plocka den lägst hängande frukten först.

  1. Se över de arbetsuppgifter som förtjänar systemstöd tidigt i automatiseringsprocessen vilka ofta är de som både är vanliga och tidskrävande.
  2. Arbetsuppgifter med hög automatiseringspotential är sådana där manuella misstag kan orsaka dyra fel. Felaktiga fakturor kan exempelvis ställa till långt större skada än själva kostnaden för fakturan och rättningsarbetet.
  3. Den sista finputsningen är ofta det som gör en beställare riktigt nöjd med sitt nya IT-system

Prioritera så att du hinner finputsa

Du kan lägga grunden till en lyckad leverans själv genom att prioritera hårt bland dina önskade funktioner. Det bästa, men kanske svåraste rådet att följa är därför:

Har du många funktioner som alla måste prioriteras – reservera ändå utrymme för den sista finputsningen. Ofta är dock projektets budget fastslagen redan vid start, och i det läget är din viktigaste insats som kund att prioritera så att du har utrymme för finputsningen som gör dig nöjd!

Spara tid till finputsningen

Mitt tydligaste projektminne på temat ”spara tid till en finputsning” kommer från 2007. Vi hade mycket vi skulle leverera, vår projektledare drev oss hårt och vi jobbade ända in i kaklet. När leveransdatumet väl kom så var vi färdiga med allt vi skulle – men vi hade inte testat riktigt så mycket som vi borde. Det var då projektledaren (Tomas) släppte bomben:

"Ta det lugnt nu, men ni ska veta att kunden inte väntar sig leverans förrän nästa vecka…"

Det tricket funkade bara en gång. Men extraveckan vi fick till finputsning gjorde stor skillnad för projektets kvalitet.

New call-to-action

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata