Ett väl fungerande IT-system ger din organisation arbetsro och tid för kvalitet. Men hur kommer du dit? Hur blir du en nöjd beställare?

Automatisera i rätt ordning

För dig som ansvarar för en större verksamhet är det ofta lätt att göra en lång lista med arbetsuppgifter som skulle kunna automatiseras. Det råder sällan brist på förslag. Men i vilken ordning ska idéerna prioriteras? Vilka arbetsuppgifter bör automatiseras först? Ofta kommer man väldigt långt genom att plocka den lägst hängande frukten först.

  1. Se över de arbetsuppgifter som förtjänar systemstöd tidigt i automatiseringsprocessen vilka ofta är de som både är vanliga och tidskrävande.
  2. Arbetsuppgifter med hög automatiseringspotential är sådana där manuella misstag kan orsaka dyra fel. Felaktiga fakturor kan exempelvis ställa till långt större skada än själva kostnaden för fakturan och rättningsarbetet.
  3. Den sista finputsningen är ofta det som gör en beställare riktigt nöjd med sitt nya IT-system

Prioritera så att du hinner finputsa

Du kan lägga grunden till en lyckad leverans själv genom att prioritera hårt bland dina önskade funktioner. Det bästa, men kanske svåraste rådet att följa är därför:

Har du många funktioner som alla måste prioriteras – reservera ändå utrymme för den sista finputsningen. Ofta är dock projektets budget fastslagen redan vid start, och i det läget är din viktigaste insats som kund att prioritera så att du har utrymme för finputsningen som gör dig nöjd!

Spara tid till finputsningen

Mitt tydligaste projektminne på temat ”spara tid till en finputsning” kommer från 2007. Vi hade mycket vi skulle leverera, vår projektledare drev oss hårt och vi jobbade ända in i kaklet. När leveransdatumet väl kom så var vi färdiga med allt vi skulle – men vi hade inte testat riktigt så mycket som vi borde. Det var då projektledaren (Tomas) släppte bomben:

"Ta det lugnt nu, men ni ska veta att kunden inte väntar sig leverans förrän nästa vecka…"

Det tricket funkade bara en gång. Men extraveckan vi fick till finputsning gjorde stor skillnad för projektets kvalitet.

New call-to-action

Relaterade inlägg

Människor i ett kotorsrum som sitter runt ett bord och ler eller skrattar
Blogg
IT
18 juni 2025

Strategi för komplexa IT-miljöer

Att skapa en hållbar IT-strategi handlar inte bara om val av rätt teknik, utan om att by...
thisisengineering-ccpOiDUmeo0-unsplash
Blogg
15 maj 2025

Vad är automatisering?

Automatisering nämns ofta i samma andetag som digitalisering. Ofta blandas de ihop i tro...