7 december 2016
Mobila betallösningar – är det dags att skrota plånboken?
Vi har under de senaste 5 åren sett en växande trend inom mobila betallösningar och den digitalisering som sker av dagens betalsätt och identifieringsmöjligheter.
Det var inte många år sen man behövde ha en personlig kontakt med sin bankman för att bli igenkänd över telefon eller identifiera sig med sin personliga kod, som i alla fall jag aldrig lyckades lägga på minnet.
Idag så ser verkligheten helt annorlunda ut, ett samtal till banken idag kräver ingen relation till den person du pratar med och den personliga koden (även om den finns kvar) har till stor del bytts ut mot identifieringsappar i mobilen. Man uppger sitt personnummer till personen man talar med sen identifierar man sig via en säkerhetskod i mobilappen.
Mobilt BankID har sedan dess introduktion blivit mer och mer populär, speciellt inom statliga verksamheter som sätter höga krav på identitetssäkerheten. Men då integrationen mot denna tjänst är enkelt utformad så dyker det upp fler och fler siter som tillåter identifiering via Mobilt BankID.
Mobila betallösningar, etablerade och kommande
Innan jag kommer till min poäng vill jag även poängtera(!) utvecklingen som sker inom digitalisering av betalkort. Exempelvis tjänsten SEQR, som tillåter att du som privatperson kan betala genom att hålla mobilen över betalstationen och uppge din pin i mobilen. Denna utveckling har i dagsläget inte kommit tillräckligt långt för att vara ett substitut till plånboken, men dessa lösningar finns hos stora varumärkeskedjor som Hemköp, McDonalds, Apotek Hjärtat, Willys med flera.
Men den i särklass mest använda mobillösningen i Sverige i dag är Swish. Swish har mer eller mindre lyckats eliminera behovet av kontanter helt och hållet. Swish hade även under början av 2016 en kort period där de tillät e-handlare att använda Swish som betalsätt direkt ifrån e-handlarens hemsida. Tyvärr så var inte Swish redo för detta, varpå Swish valde att stänga ner tjänsten.
De jobbar i skrivande stund på att skriva om tjänsten för att säkert kunna hantera och garantera befintlig funktionalitet. Det är dock oklart när den återupplivade tjänsten kommer att lanseras.
Automatiseringsmöjligheter för företag
Så låt oss prata mer om vilka möjligheter dessa utvecklingar skapar för organisationer med fokus på privatkunder.
Många organisationer lägger en ofantlig tid på att hantera betalningar från dess olika källor. De flesta av våra kunder har dock automatiserat denna inläsning så det som kräver tid från dem är att jaga ej inkomna betalningar. Idag finns kraftfulla lösningar för att underlätta denna process genom att skicka automatiska påminnelser utskrifter och e-post påminnelser.
Den här tekniken är ny och sedermera unik, vilket gör att det inte finns någon standardlösning att förlita sig på. Bankerna har idag egna standarder för rapportfiler för Swish. Detta leder till att administratörer manuellt behöver sitta och kolla igenom inkomna mobilbetalningar och manuellt registrera in dem i systemet.
Alternativet till detta är att registrera in en rapportfil uttagen ifrån banken innehållandes alla Swish transaktioner och matcha dem automatiskt mot fakturor/avier och personer i systemet.
Framtidens betallösning?
För att spara tid och pengar så är det snabba och enkla kommunikationsvägar med minimalt antal utskick som kommer att urskilja innovativa organisationer från andra. Som gammal säljare så vet jag att det gäller att ta tillfället i akt när man har en kunds uppmärksamhet. Låt mig förklara detta med ett scenario för en medlemsorganisation:
En medlem har missat att betala in detta års medlemskap och ej responderat på automatisk e-postpåminnelse.
Vi ringer upp personen och frågar om denne fortfarande är intresserad av att vara medlem.
Anställd: ”Hej. Vi har inte mottagit din betalning för detta års medlemskapet hos oss. Är du fortfarande intresserad att vara medlem?”
Kund: ”Ja absolut, jag måste ha tappat bort avin i min senaste flytt.”
Anställd: ”Okej jag förstår. Men du, ska vi ta och fixa detta på en gång? Har du Swish?”
Kund: ”Ja.”
Anställd: ”Jag har skickat en betalningsförfrågan till dig. Om du godkänner så kan jag bekräfta att ditt medlemskap är betalt på en gång.”
Kunden öppnar Swish appen och signerar betalningen till XXX.
Anställd: ”Sådär, nu är ditt medlemskap betalt. Tack så mycket.”
Kund: ”Tack själv.”
Mobila betallösningar skapar förutsättningar för innovation
Tjänster som Swish och Mobilt BankID har skapat en otrolig möjlighet för organisationer att vara innovativa och tillfredsställa den ökande efterfrågan på förenklade och mobila betallösningar där kunder inte längre behöver logga in på sin banks hemsida för att sedan registrera in all information om mottagare, belopp, betaldatum och OCR.
Har organisationen dessutom krav på att verifiera att medlemmens identitet är Mobilt BankID ett ypperligt verktyg för att förenkla denna process. Fördriver organisationen även rekryteringsverksamhet är detta ett sätt att lättare knyta relationer till framtida medlemmar som både minimerar administration för både verksamheten och den blivande medlemmen.
Än en gång, det gäller att agera när du har kunden uppmärksamhet.