24 januari 2017
Tänk själv, gör inte som alla andra – Lär dig kravinsamla
Trygghet eller konkurrenskraft? Kampen om engagemang och plånböcker blir allt mer en teknikfråga och det är dags för medlems- och insamlingsorganisationer att lämna bekvämligheten och våga kravställa sin egen kravspecifikation.
Det finns en inbakad trygghet i att göra som alla andra. Inte minst om det finns en uns av osäkerhet i vad man egentligen behöver. Den största risken man tar är att alla andra gör fel, men den frågan är det få som ställer sig...
I det här inlägget tänkte jag skriva några rader om medlems- och insamlingsorganisationers situation inför systembyte eller systemköp.
Till att börja med måste du ställa dig några givna, men för all del komplexa frågor:
- Vad kan ni göra bättre än alla andra?
- Hur kan just ni locka fler medlemmar, öka insamlingsvolymer eller öka engagemanget för just er organisation?
Svaret borde vara att INTE göra som alla andra och just detta tänkte jag borra i lite extra.
Så har vi alltid gjort (men borde inte alltid göra)
Medlems- och insamlingsorganisationer präglas av ett "Så-har-vi-alltid-gjort-tänk", som inte nödvändigtvis leder till utveckling för just din organisation.
Det är lätt att fortsätta i gamla hjulspår om man sneglar för mycket på andra organisationer, eller förlitar sig för mycket på att ditt standardsystems uppgraderingar kommer att lösa din organisations utmaningar.
Idag är det svenska samhället så pass digitalt att lösningar och betalningskanaler som för bara några år sedan var självklara, inte nödvändigtvis är vägen framåt idag. Värt att notera är att många av dessa så kallade standardsystem byggdes långt innan detta var en realitet.
Standardsystem är toppen för den som själv inte orkar ansvara för sina egna processer och dess utveckling. Om man däremot är beredd på att ta fram en kravspecifikation på systemlösningen som fullt ut motsvarar organisationens behov idag och framtida förändringar, blir systemstödet en del av er konkurrensfördel.
Intäkt istället för kostnad
Er systemlösning bör betraktas som möjliggörare och realiserare för intäktssidan och inte som en stor kostnadspost man ser som nödvändigt ont i resultaträkningen.
Se till att skapa förutsättningar till tillväxt genom att själv äga dina processer och systemkrav.