Trygghet eller konkurrenskraft? Kampen om engagemang och plånböcker blir allt mer en teknikfråga och det är dags för medlems- och insamlingsorganisationer att lämna bekvämligheten och våga kravställa sin egen kravspecifikation.

Det finns en inbakad trygghet i att göra som alla andra. Inte minst om det finns en uns av osäkerhet i vad man egentligen behöver. Den största risken man tar är att alla andra gör fel, men den frågan är det få som ställer sig...

I det här inlägget tänkte jag skriva några rader om medlems- och insamlingsorganisationers situation inför systembyte eller systemköp.

Till att börja med måste du ställa dig några givna, men för all del komplexa frågor:

  • Vad kan ni göra bättre än alla andra?
  • Hur kan just ni locka fler medlemmar, öka insamlingsvolymer eller öka engagemanget för just er organisation?

Svaret borde vara att INTE göra som alla andra och just detta tänkte jag borra i lite extra.

Så har vi alltid gjort (men borde inte alltid göra)

Medlems- och insamlingsorganisationer präglas av ett "Så-har-vi-alltid-gjort-tänk", som inte nödvändigtvis leder till utveckling för just din organisation.

Det är lätt att fortsätta i gamla hjulspår om man sneglar för mycket på andra organisationer, eller förlitar sig för mycket på att ditt standardsystems uppgraderingar kommer att lösa din organisations utmaningar.

Idag är det svenska samhället så pass digitalt att lösningar och betalningskanaler som för bara några år sedan var självklara, inte nödvändigtvis är vägen framåt idag. Värt att notera är att många av dessa så kallade standardsystem byggdes långt innan detta var en realitet.

Standardsystem är toppen för den som själv inte orkar ansvara för sina egna processer och dess utveckling. Om man däremot är beredd på att ta fram en kravspecifikation på systemlösningen som fullt ut motsvarar organisationens behov idag och framtida förändringar, blir systemstödet en del av er konkurrensfördel.

Intäkt istället för kostnad

Er systemlösning bör betraktas som möjliggörare och realiserare för intäktssidan och inte som en stor kostnadspost man ser som nödvändigt ont i resultaträkningen.

Se till att skapa förutsättningar till tillväxt genom att själv äga dina processer och systemkrav.

Relaterade inlägg

bokning-24
Blogg
Bokningssystem
7 oktober 2024

Back to Basics: hur funkar automatiserade bokningssystem?

Vad innefattar bokningssystem? Varför välja en automatiserad systemlösning för bokning?...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
23 september 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Multisoft AB, orgnr. 556596-4011 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata