Vår erfarna affärsutvecklare, Daniel Larsson, delar i det här blogginlägget med sig av sina erfarenheter och utforskar det vi kallar för hål-i-systemkartan.
De flesta industribolag som jag träffar strävar efter att effektivisera och optimera sin dagliga verksamhet. Tyvärr upptäcker vi alltför ofta att det finns områden där administrationen fortfarande hanteras manuellt på grund av bristande systemstöd. Det resulterar i vad vi kallar hål-i-systemkartan, och tar sig ofta i uttryck som följande:
- "Rör inte sista fliken i excelarket, det gör vi bara vid kvartalsavstämning!".
- "Stäng inte Peters gamla inlogg, utan det funkar inte hans makron."
- "Kan vi hyra in Peter per timme? Han är väl konsult nu?"
Du känner igen läget, eller hur? När du saknar systemstöd för en intern process så drar det mycket arbetstid. Det är lätt att komma med ursäkter för att slippa byta system: “Visst, processen är lite speciell, men det är ju egentligen inga svåra saker. All information finns ju redan i ERP och CRM. Ja, bortsett från det som klistras in från mejlen och fellistan från lagersystemet…”
Detta fenomen kallar vi för hål-i-systemkartan.
Vad karaktäriserar hål-i-systemkartan?
1. Dubbelarbete och felaktigheter
När samma information måste matas in flera gånger i olika system uppstår dubbelarbete, och det ökar även risken för att dubbelarbete ökar tiden för administration.
2. Bristfällig rapportering
Svårhanterlig data som hämtas från olika system och manuellt sammanställs kan begränsa företagets möjligheter att optimera verksamheten och fatta välgrundade beslut.
3. Kommunikationsproblem och samordningsbrister
Hål-i-systemkartan leder ofta till kommunikationsproblem och försämrad samordning mellan avdelningar. Det blir svårt att se helheten och förstå hur olika delar av verksamheten är beroende av varandra. Det kan påverka effektiviteten, resultatet och skapa onödiga förseningar och missförstånd.
4. Begränsad överblick och förståelse för när fel uppstår
När ett fel uppstår blir det svårt att få en samlad överblick över vad som har gått fel, vilket i sin tur försvårar möjligheten till förbättring och optimering.
Så vad gör du i stället?
På Multisoft levererar vi anpassade lösningar för precis ditt scenario. Tack vare vår low-code plattform, Softadmin®, kan vi leverera kundanpassade system snabbt. Vi gör en kravinventering, använder standardkomponenter, integrerar mot era dataägande system och kompletterar med er affärslogik. Du får en anpassad lösning för dina processer, men utan att behöva uppfinna halvrunda hjul på vägen.
Kontakta mig för en lösning utan personberoende. Vår leveransprocess låter oss leverera smått i början. Vi levererar inte bara anpassade system – vi underhåller även dem så att de hela tiden fungerar som du vill ha dem.