Har din verksamhet hål-i-systemkartan?

Vår erfarna affärsutvecklare, Daniel Larsson, delar i det här blogginlägget med sig av sina erfarenheter och utforskar det vi kallar för hål-i-systemkartan.

Namnlös design (17)

De flesta industribolag som jag träffar strävar efter att effektivisera och optimera sin dagliga verksamhet. Tyvärr upptäcker vi alltför ofta att det finns områden där administrationen fortfarande hanteras manuellt på grund av bristande systemstöd. Det resulterar i vad vi kallar hål-i-systemkartan, och tar sig ofta i uttryck som följande:

- "Rör inte sista fliken i excelarket, det gör vi bara vid kvartalsavstämning!".
- "Stäng inte Peters gamla inlogg, utan det funkar inte hans makron."
- "Kan vi hyra in Peter per timme? Han är väl konsult nu?"

Du känner igen läget, eller hur? När du saknar systemstöd för en intern process så drar det mycket arbetstid. Det är lätt att komma med ursäkter för att slippa byta system: “Visst, processen är lite speciell, men det är ju egentligen inga svåra saker. All information finns ju redan i ERP och CRM. Ja, bortsett från det som klistras in från mejlen och fellistan från lagersystemet…

Detta fenomen kallar vi för hål-i-systemkartan.

 

Vad karaktäriserar hål-i-systemkartan?

 

1. Dubbelarbete och felaktigheter

När samma information måste matas in flera gånger i olika system uppstår dubbelarbete, och det ökar även risken för att dubbelarbete ökar tiden för administration.

2. Bristfällig rapportering

Svårhanterlig data som hämtas från olika system och manuellt sammanställs kan begränsa företagets möjligheter att optimera verksamheten och fatta välgrundade beslut.

3. Kommunikationsproblem och samordningsbrister

Hål-i-systemkartan leder ofta till kommunikationsproblem och försämrad samordning mellan avdelningar. Det blir svårt att se helheten och förstå hur olika delar av verksamheten är beroende av varandra. Det kan påverka effektiviteten, resultatet och skapa onödiga förseningar och missförstånd.

4. Begränsad överblick och förståelse för när fel uppstår

När ett fel uppstår blir det svårt att få en samlad överblick över vad som har gått fel, vilket i sin tur försvårar möjligheten till förbättring och optimering.

 

Så vad gör du i stället?

På Multisoft levererar vi anpassade lösningar för precis ditt scenario. Tack vare vår low-code plattform, Softadmin®, kan vi leverera kundanpassade system snabbt. Vi gör en kravinventering, använder standardkomponenter, integrerar mot era dataägande system och kompletterar med er affärslogik. Du får en anpassad lösning för dina processer, men utan att behöva uppfinna halvrunda hjul på vägen.

Kontakta mig för en lösning utan personberoende. Vår leveransprocess låter oss leverera smått i början. Vi levererar inte bara anpassade system – vi underhåller även dem så att de hela tiden fungerar som du vill ha dem.

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Kontakta oss

Vill du veta mer om våra systemlösningar för onboarding/offboarding eller prata vision? Hör av dig till oss!

Kontakta oss

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata