24 april 2020
Digitalisering – inte bara en fråga om överlevnad
Nu tvingas många branscher digitalisera för att kunna fortsätta bedriva sin verksamhet, coronapandemin till trots. De som redan trodde de var fullt ut digitaliserade får nu se sina processer ställas på prov. Hur ser vi till att vårt företag överlever den kris som sätter restriktioner på fysiska möten och förändrar sättet vi arbetar och kommunicerar på?
För vissa verksamheter är det självklart hur de direkt blir påverkade, såsom effekten på resebranschen i och med stängda gränser och reserekommendationer. Men krisen slår både brett och djupt över en mängd verksamheter och det är nu vi inser hur pass beroende vi är varandra och komplexiteten i hur alla företag samverkar då vi nästan alla blir påverkade på ett eller annat sätt. Vi på Multisoft stödjer verksamheter inom många olika arbetsområden med företag som alla nu har sina egna utmaningar och nya förutsättningar att anpassa sig till.
Det finns redan massor med bloggar där ute för hur man smidigast gör omställningen från fysiskt till digitalt, från kontorsarbete till hemarbete, hur man behåller fokus och effektivitet. Men vi vill slå ett slag för några andra saker som absolut inte får missas i digitaliseringens och det sociala avståndstagandets spår.
Personliga kundrelationer
Vi lägger otroligt stor vikt vid det personliga mötet, både när vi inleder nya projekt och med de partners vi samarbetat med under många år. När vi nu inte alltid kan ses ansikte mot ansikte tycker vi att det är extra viktigt med det där spontana telefonsamtalet bara för att stämma av läget. Vi värdesätter tät, transparent kommunikation om vad som händer nu och hur vi fortsätter framåt under rådande omständigheter. För att behålla våra personliga kundrelationer strävar vi därför efter att kommunicera öppet och proaktivt.
Lyhörd agilitet
I många av våra projekt jobbar vi agilt och iterativt, då vi upplever att det ofta är det bästa sättet att se till att fokus läggs på rätt saker vid rätt tid. Speciellt under pågående kris vet vi att prioriteringar förändras – och detta måste vi vara lyhörda inför. Vi måste vara beredda på att planer arbetas om och förutsättningarna ändras, ibland väldigt snabbt, och hitta bästa sätt att konstruktivt kunna arbeta vidare, om än under andra former än vad vi är vana vid. För att behålla vår lyhörda agilitet jobbar vi ständigt för att förbättra oss, vara öppna för nya förutsättningar och anpassa oss till den verklighet som råder.
Kompetensspridning och -utveckling
En av våra främsta styrkor som tjänstebolag är att vi är samlade på ett och samma kontor, där konsulter sitter ett fåtal steg från R&D-avdelningen, sälj och marknad arbetar nära kravinsamling och implementation osv. För oss som organisation är det särskilt viktigt att vi fortsätter lära oss av och dela erfarenheter med varandra samt utvecklas som både individer och företag, även på distans. Då räcker det inte att bara flytta sina tidigare fysiska möten till digitala sådana. För att behålla vår kompetensspridning och -utveckling behöver vi innovera och kollaborera kring hur vi kan hitta nya sätt att bl.a. dokumentera, dela information och inspirera till nya sätt att använda de tekniska verktyg vi har till hands.
Vill du veta mer?
Hur världen och samhället kommer se ut på andra sidan krisen är det ingen som vet. Men vad vi på Multisoft är övertygade om är att vi inte kan stå stilla när världen förändras, utan vi måste utvecklas för att anpassa oss efter nya omständigheter – utan att göra avkall på det som gör oss till Multisoft.
Vill du veta mer? Läs gärna hur vi hjälpte Länsförsäkringar eller titta närmare på de tjänster vi erbjuder!