22 augusti 2019
Ett kundanpassat systemstöd eller det hemmasnickrade systemet
Du känner igen läget, eller hur: du saknar systemstöd för en intern process. Inga svåra saker egentligen, men dom är... lite speciella för din verksamhet. Och dom drar väldigt mycket tid. Så visst vore det bra att automatisera. Fast det är inte tal om att köpa in ett system för att stödja processen. Det är billigare — och bättre — att lösa uppgiften internt!
Eller trycka in den i ett befintligt system? Eller? Inga oskyldiga processägare hängs ut i detta blogginlägg. Varje likhet med verkligheten är en ren tillfällighet. Kan kanske Peter lösa problemet? Det är klart han kan! Han är ju framåt, ung och hungrig. Lite datainmatning. Några integrationer. Det löser 80% för en billig peng! Tiden går. Peter visar sig vara precis så fiffig och händig som man kunde hoppas. Han underhåller och utvecklar systemet under några år. Allt går bra. Systemet blir allt viktigare. Samtidigt växer verksamheten. Till slut är verksamheten beroende av systemet. Och av Peter. Sen händer det som inte får hända. Peter hittar en ny arbetsgivare. Nu börjar resan nedåt. I fikarummet sägs saker som:
- "Rör inte sista fliken i excelarket, det gör vi bara vid kvartalsbokslut!". - "Faktureringen kräver att Peters inlogg behåller samma lösenord." - "Kan vi hyra in Peter per timme?" - "Är det någon som kan VB6?"
Såhär långt i historien känner många igen sig. Frågan är vad man borde göra istället, om man nu vill slippa vara beroende av före detta anställda. Jag vill i all ödmjukhet rekommendera Multisoft som leverantör om du vill automatisera en administrativ process. Vilken administrativ process som helst faktiskt.
Vi vill att din vision ska skapa ditt system. Läs mer om vår low-code plattform här.