En felaktig datamodell skapar fel systemlösning.  I bloggserien ”Kravinsamla rätt” borrar vi ner i fyra dimensioner av kravinsamling och  kravspecifikation  på vägen till minskade kostnader i upphandling av ny systemlösning. 

Med över 15 års erfarenhet av implementation av system i alla branscher ger Karolina Levinson sina bästa tips för hur du kravställer en systemlösning som ska återspegla er och er organisations riktiga behov. 

Ett hus blir till

För att beskriva vad en datamodell är kan man jämföra med grunden till ett hus. Grunden ger både möjligheter och begränsningar till vilken typ av hus man kan bygga. 

De flesta företag är oerhört beroende av att datamodellen beskriver verkligheten för de affärskritiska processerna. Man arbetar mycket med analyser av data och det innebär att datamodellen måste vara lätt att förstå och använda. 

Datamodellen är en karta som beskriver hur information i organisationen hänger ihop. För en slutanvändare kan de ge ödesdigra konsekvenser om man i datamodellen t ex inte tar hänsyn till att en kund kan ha flera avtal och inte bara ett.  

Konsekvenser av en felaktig datamodell

Datamodellen är också själva förutsättningen för att kunna få ut rätt statistik ur systemet. 

Har ni någonsin haft problem med att få ut rätt statistik? Då har ni sannolikt en felaktig datamodell i grunden. En felaktigt uppsatt datamodell begränsar analysmöjligheter i det färdiga systemet. Många standardlösningar med färdiga datamodeller har svårt att presentera jämförbar statistik mellan olika tidsperioder. Ställ frågan i kravarbetet hur statistik ska kunna följas upp, så ger det en ledtråd till nödvändig datastruktur.  

En bra datamodell ger organisationen möjligheter till vidareutveckling av systemet så att du slipper lägga pengar på eventuella kommande visionära funktioner redan vid införandet. 

Behöver du kunna det här? Nej, det är få organisationer som själva besitter kunskapen att översätta verksamheten till en datamodell och det kan vänta tills du valt leverantör. Men se till att ni får information från en framtida leverantör om hur datamodellen för det system man erbjuder ser ut. 

Guide: Så planerar du din kravinsamling

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata