3 februari 2021
Konsten att köpa ett system: standard, nytt eller mittemellan?
Att välja rätt systemlösning är lite som att köpa ett hus. Det finns två alternativ - antingen köper du ett färdigt eller bygger ett från grunden. Ett standardsystem eller ett helt nytt? Men tänk om det fanns ett tredje, ännu bättre alternativ?
Alternativ 1 - köp ett färdigt
Du drömmer om kakelugn, kvällssol på altanen och en walk-in closet. Letandet efter det perfekta huset börjar, och drömmen krossas nästan direkt. Oavsett vad du tittar på är det något som saknas, är fel eller så finns det massor av onödigt du inte behöver, som såklart drar upp priset. Kanske hittar du den perfekta planlösningen, men då måste köket bytas ut och ett badrum till måste installeras. Det färdiga huset som du köpte till ett relativt billigt pris har nu blivit dubbelt så dyrt pga. renoveringen, och nu måste ni ändå flytta för ni har fått utökning i familjen. Det går ju inte att bara lägga till ett extra rum! Samma problem uppstår ofta vid köp av standardsystem, där du tvingas anpassa din verksamhet och behov efter en färdig lösning. Ibland går det att konfigurera så att du nästan får det du vill ha och behöver, men det blir sällan 100% rätt.
Alternativ 2 - bygg ett från grunden
Istället för att köpa ett färdigt hus bestämmer ni er för att bygga drömhuset från grunden istället. Det tar tid! Först ska planritningen göras och varenda detalj bestämmas, och sen är det dags att bygga. Pengarna flyger ur kontot - material, arkitekt och hantverkare är kostsamt. När ni kommer halvvägs ändras era behov, men att göra om kostar för mycket och tar för lång tid, så i slutet står ni där med drömhuset ni hade för ett par år sen. Vi rekommenderar inte att bygga ditt system från scratch; det tar för lång tid, blir ofta onödigt dyrt och när det väl är färdigt har verksamheten redan hunnit förändras – dina ursprungliga krav är helt enkelt inte desamma längre.
Oavsett alternativ får du dessutom den briljanta idén - din brorson Pelle är ju händig och kan säkert fixa lite för en billig peng. Fantastiskt! Tills ni upptäcker vattenskadorna, färgfläckarna i taket och att det blir kortslutning när ni dammsuger och lagar mat samtidigt. Den billiga lösningen blir tillslut så kostsam att resterande jobb inte kan färdigställas. (Vi har väl alla sett Arga snickaren?)
Föreställ dig då alternativ 3 istället:
Alla rum är separata moduler med fungerande elektricitet, avlopp, rör och allt annat som behövs. Rummen kan sättas ihop precis hur du vill och du får bestämma helt själv hur de ska vara utformade, samt vad som ska finnas i. Att göra ändringar är inga problem, det går att lägga till nya rum och flytta runt de gamla precis som du vill - till ett bra pris dessutom. Just detta kan du få med vår plattform Softadmin®! Fundera först på vilka behov just din verksamhet har och vad ni vill uppnå med systemet, välj passande funktioner och sen sköter vi resten. Så ta på dig bygghjälmen och boka ett möte med Multisoft.