Att välja rätt systemlösning är lite som att köpa ett hus. Det finns två alternativ - antingen köper du ett färdigt eller bygger ett från grunden. Ett standardsystem eller ett helt nytt? Men tänk om det fanns ett tredje, ännu bättre alternativ?

Alternativ 1 - köp ett färdigt

Du drömmer om kakelugn, kvällssol på altanen och en walk-in closet. Letandet efter det perfekta huset börjar, och drömmen krossas nästan direkt. Oavsett vad du tittar på är det något som saknas, är fel eller så finns det massor av onödigt du inte behöver, som såklart drar upp priset. Kanske hittar du den perfekta planlösningen, men då måste köket bytas ut och ett badrum till måste installeras. Det färdiga huset som du köpte till ett relativt billigt pris har nu blivit dubbelt så dyrt pga. renoveringen, och nu måste ni ändå flytta för ni har fått utökning i familjen. Det går ju inte att bara lägga till ett extra rum! Samma problem uppstår ofta vid köp av standardsystem, där du tvingas anpassa din verksamhet och behov efter en färdig lösning. Ibland går det att konfigurera så att du nästan får det du vill ha och behöver, men det blir sällan 100% rätt.

Alternativ 2 - bygg ett från grunden

Istället för att köpa ett färdigt hus bestämmer ni er för att bygga drömhuset från grunden istället. Det tar tid! Först ska planritningen göras och varenda detalj bestämmas, och sen är det dags att bygga. Pengarna flyger ur kontot - material, arkitekt och hantverkare är kostsamt. När ni kommer halvvägs ändras era behov, men att göra om kostar för mycket och tar för lång tid, så i slutet står ni där med drömhuset ni hade för ett par år sen. Vi rekommenderar inte att bygga ditt system från scratch; det tar för lång tid, blir ofta onödigt dyrt och när det väl är färdigt har verksamheten redan hunnit förändras – dina ursprungliga krav är helt enkelt inte desamma längre.

Oavsett alternativ får du dessutom den briljanta idén - din brorson Pelle är ju händig och kan säkert fixa lite för en billig peng. Fantastiskt! Tills ni upptäcker vattenskadorna, färgfläckarna i taket och att det blir kortslutning när ni dammsuger och lagar mat samtidigt. Den billiga lösningen blir tillslut så kostsam att resterande jobb inte kan färdigställas. (Vi har väl alla sett Arga snickaren?)

Föreställ dig då alternativ 3 istället:

Alla rum är separata moduler med fungerande elektricitet, avlopp, rör och allt annat som behövs. Rummen kan sättas ihop precis hur du vill och du får bestämma helt själv hur de ska vara utformade, samt vad som ska finnas i. Att göra ändringar är inga problem, det går att lägga till nya rum och flytta runt de gamla precis som du vill - till ett bra pris dessutom. Just detta kan du få med vår plattform Softadmin®! Fundera först på vilka behov just din verksamhet har och vad ni vill uppnå med systemet, välj passande funktioner och sen sköter vi resten. Så ta på dig bygghjälmen och boka ett möte med Multisoft.

 

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar on demand | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Om Multisoft

Revolutionerande low code platform

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed tempus pulvinar orci nec fringilla. Nam molestie sed enim quis volutpat. Phasellus ipsum tortor, porta id magna ac, bibendum vulputate.

Om oss

start_5050_2

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata