Därför borde ni prioritera onboarding och offboarding

Därför borde ni prioritera onboarding och offboarding: onboarding är en central del av varje verksamhet. Nöjda medarbetare skapar en bättre arbetsmiljö vilket leder till lägre personalomsättning och i längden även nöjdare kunder. Därför är det extra viktigt att se till att ert onboardingsystem är så effektivt och verksamhetsanpassat som möjligt. I denna blogg kartlägger vi därför tre sätt ni kan ta er verksamhet till nästa nivå genom att prioritera onboarding.

#1 Snabbare integrering av nya medarbetare = nöjdare team

Det kan verka självklart men en av de viktigaste funktionerna av onboarding är en smidig introduktion till er verksamhet som gör att era nya medarbetare känner sig extra välkomnade, integrerar sig snabbt in i ert team, och kan börja bidra tidigt vilket gör både medarbetare och kunder glada. Hur kan ni säkerställa en smidig introduktion när ert företag växer och medarbetarna blir allt fler? Det gäller att ha välintegrerade automatiserade processer! Se till att välkomstrutiner och onboarding-checklistor finns i ert digtala systemstöd, med tydligt uppatta arbetsflöden, så att den nya medarbetaren inte missar viktig kunskap, och med checklistor som ser till att ansvarig chef inte missar att delge viktig information eller utrustning (datorer m.m.). Med integrationer mot t.ex. Active Directory (AD) ser ni dessutom till att medarbetaren snabbt kommer in i systemet och kan navigera det själv. Smidigare introduktion med hjälp av automatisering = snabbare integrering av nya medarbetare.


#2 Mer effektiva administrativa processer med onboardingsystem

Automatisering är A och O när det kommer till onboarding. Förutom snabb integration av nyanställda in i era processer så optimerar och effektiviserar Multisoft era vardagliga rutiner för samtliga medarbetare. Med en automatiserad lösning säkerställer ni inte bara att medarbetare slipper dubbelarbete utan sänker även risken för fel. Med anpassade vyer för varje enskild medarbetare och roll ser ni även till att allt som ska vara tillgängligt är det. Detta är såklart extra viktigt för nyanställda - utan onödvändiga, förvirrande funktioner som den nyanställda ska komma ihåg att undvika blir ert system användarvänligt och konkurrenskraftigt. Onboarding är inte bara processen av onboarding i sig utan det sammantagna intrycket av den första tiden och sättet nyanställda introduceras till era arbetsprocesser. Med minimal manuell inblandning i repetitiva administrativa uppgifter och funktioner som eliminerar dubbelarbete och felinmatning skapar ni mer tid för värdeskapande, kreativt arbete som i sin tur leder till nöjdare medarbetare som stannar längre.


#3 Onboarding och offboarding som en naturlig del av verksamheten

Sist men inte minst – onboarding behöver prioriteras i relation till ert övergripande verksamhetssystem. Att prioritera onboarding innebär att ni måste se det som en central del av er verksamhet – inte ett verktyg på sidan av. Med Multisofts egna low-code plattform Softadmin® levererar vi system som är individuellt anpassade efter era behov och er verksamhet så att ni kan effektivisera ert arbete. Koppla rekrytering till onboarding men även CRM, projekthantering, ekonomisystem och fakturering, Mobilt BankID och mer. Med en överskådlig systemlösning som samlar allt ni behöver på en plats gör ni det inte bara enklare att visualiera KPI:er, prognostisera er framtid och ta rätt beslut i realtid, ni investerar även i en långsiktig konkurrensfördel som leder till lägre personalomsättning och smidigare kommunikation med kunder.

Nästa steg mot användarvänlighet och effektivitet...

Onboarding är en central del av alla verksamheter – stora som små och oavsett bransch. Låt inte personalfrågor, användarvänlighet eller kreativitet ramla mellan stolarna. Multisoft effektiviserar och integrerar era administrativa processer samt ser till att ert system stöttar er i resan mot låg personalomsättning, högre tids- och resurseffektivitet samt nöjdare medarbetare! Nyfiken på att läsa vilka funktioner som kan hjälpa er ta er dit? Läs vidare om Multisofts lösningar för onboarding/offboarding eller kontakta oss direkt!

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar on demand | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Kontakta oss

Vill du veta mer om våra systemlösningar för onboarding/offboarding eller prata vision? Hör av dig till oss!

Kontakta oss

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata