Back to Basic: vad är skillnaden mellan kundvärde och kundnytta?

Kundvärde och kundnytta låter liknande, och det är för att de är två sidor av samma mynt - båda lika viktiga. Begreppen är viktiga att ha koll på för att hålla din verksamhet konkurrenskraftig. Därför hjälper vi dig i det här blogginlägget att reda ut de olika definitionerna och vad den egentliga skillnaden mellan kundvärde och kundnytta är.

Vad är kundvärde?

Det värde kunden önskar få ut av tjänsten/produkten. Låt oss säga att du söker en ny systemlösning för att din verksamhet önskar att lägga mindre tid på administration - då är det kundvärdet i det här fallet. Kundvärdet i en tjänst/produkt är det som jämförs med alternativa lösningar.


Vad är kundnytta?

Den nytta som kunden upplever av tjänsten/produkten. Om vi fortsätter med samma exempel, så är den upplevda kundnyttan att alla medarbetare kan lägga tid på värdeskapande uppgifter istället för administration, vilket även ökar lönsamheten.

 

Varför välja en anpassningsbar lösning?

Vad som är av värde för dig och din verksamhet kan skilja sig från vad någon annan värderar. Därför är det nödvändigt att förstå kundvärdet för att leverera kundnytta. Eftersom vissa verksamheter prioriterar en snabb leverans i form av en standardlösning, istället för en systemlösningen som är anpassad efter deras behov. Medan en verksamhet som vill ha en systemlösning anpassad efter deras behov att minimera administration, mer troligt skulle välja en anpassningsbar systemlösning.

 

Hur kan vi leverera värde och nytta till dig?

Vi på Multisoft levererar automatiserade- och anpassningsbara systemlösningar. Systemlösningarna utvecklas med hjälp av vår low-code plattform, Softadmin®, som bygger på standardkomponenter med stor flexibilitet och skalbarhet. Softadmin® passar både för verksamheter som vill komma igång snabbt och som söker efter en systemlösning anpassad efter deras behov - vilket kan vara att du önskar lägga mindre tid på administration och vill uppleva mer tid för värdeskapande uppgifter. Läs vidare om våra systemlösningar eller kontakta oss direkt för att höra mer.

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar on demand | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Kontakta oss

Vill du veta mer om våra systemlösningar för onboarding/offboarding eller prata vision? Hör av dig till oss!

Kontakta oss

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata