Dags att välja affärssystem? Välkommen till en djungel av utbud och leverantörer, men valet är egentligen inte så svårt. Det finns två typer av lösningar och i det här inlägget beskriver jag skillnaden. För att förstå utmaningen i att välja affärssystem behöver vi förstå konsekvenserna av att välja fel. Lyckade IT-projekt - finns dom?Lyckade IT-projekt - finns dom? Det är den första sökfras Google föreslår när jag skriver in ”Lyckade IT-projekt”. Även om Google kan förutspå allt ifrån influensaperioder till vem som vinner USA-valet 2016 - så är det inte alltid hela sanningen. Vi vet att det finns lyckade IT-projekt, men de är inte överrepresenterade. Under alla de år jag har verkat inom den här branschen har de misslyckade projekten och domedags-statistiken för dessa alltid stått högt på den mediala agendan. Det har gjorts några ambitiösa försök i att förstå varför vi lägger 30 miljarder per år på misslyckade IT-projekt på enbart affärssystem och de flesta mynnar ut i samma slutsats.

Ett sådant är The Standish Group som årligen släpper sin ”Chaos Report”. I rapporten analyserar de IT-projekt världen över och hur pass lyckade de blev. Vad gäller lyckade projekt så kan man snabbt konstatera att de legat stadigt på runt 29% de senaste 5 åren. Lyckade IT-projekt vs. Misslyckade IT-projekt   Bland de misslyckade projekten kan vi däremot, med optimistiska glasögon, se en nedåtgående trend. Från att 2011 legat på 22% är de nu nere på 19% år 2015. Dessa siffror differentierar beroende av projektens storlek, som du kan se på bilden nedan. Lyckade IT-projekt baserat på storlek

 

Tre viktiga framgångsfaktorer för att välja affärssystem

I rapporten har man kokat ner de lyckade projektens framgångsfaktorer:

  1. Mognadsgrad: Att såväl verksamhet som projekt förstår skillnaden mellan anpassat eller standardiserat när ni ska välja affärssystem
  2. Involvera användarna: Att användarna involveras i projektet i ett tidigt stadie för att bistå med viktig feedback. Inte minst om om affärssystemet ska anpassas efter er.
  3. Ledningen: Att ha ledningen med sig genom att förankra projektets mål och syfte.

Det är de tre ingredienser som vi behöver koka IT-projekten på. Med de där optimistiska glasögonen på (återigen), är det alltså enklare att lyckas med ett IT-projekt än att göra en saffranskryddad fisksoppa. Nåja, jag ska inte sitta här och tumma på sanningen. Det är helt olika koktider. Däremot vore det galenskap att ifrågasätta dessa framgångsfaktorer. Det råkar till och med vara så att de rimmar med våra egna värderingar och det sätt vi levererar till våra kunder. Både vi (och ”verkligheten”) har dessutom identifierat några fler ingredienser.

Verksamhetsutveckling är tätt sammankopplat med affärssystem

Verksamhets- eller affärssystem är idag en naturlig del av verksamhetsutveckling. Utbudet av leverantörer med stora som små lösningar är stort och de står på kö utanför inköparnas dörrar. Allt ifrån kraftfulla CRM lösningar som hanterar gigantiska mängder data till enkla standardiserade ordersystem. Aldrig har det varit viktigare för en inköpare att förstå verksamhetens krav och behov när man ska välja affärssystem. Inte minst att förstå vad som differentierar leverantörerna. För det är standardprodukter som dominerar utbudet. Det är befriande att hoppa in i någon annans båt och låta någon annan hissa segel mot okända koordinater. Det är ju så vi är vana att semestra, med charterresor. Vi har i de flesta fall inget problem med att det är 20 000 andra svenskar på Mallorca samtidigt som oss. Men vi blir lite avundsjuka när grannen lägger upp en bild från sin tapasmiddag uppe i bergen till den där idylliska solnedgången, som ju såklart inte ingick i ditt paket. Det är normalt. Så vad har då svensk semesterkultur med verksamhetsutveckling att göra? Kanske ingenting, kanske allting. Det finns hur som helst områden där det inte är den bästa idén att göra samma investering som alla andra.

Framgång delat på tre

Det sägs att framgångsrik verksamhetsutveckling kan brytas ner i procentandelar om 80, 15 och 5.

  • 80% som enbart ska fungera och vara standardiserat. Här tillämpar man best practice och automatiserar i den möjligaste mån man kan.
  • 15% som differentierar er mot konkurrenter. Här vill man lägga mer energi och skruva på de skruvar som gör att kunden väljer oss framför våra konkurrenter.
  • 5% innovation. Här banar vi väg för vårt framtida ”oss”. Här existerar inte standard

Då ska du tänka anpassningsförmåga

När din systemlösning ens snuddar vid affärsdrivande processer, ska du tänka anpassningsförmåga. ”Kan det här systemet den här processen”. Det här är den i särklass viktigaste frågeställningen när du ska välja affärssystem. Om svaret är nej behöver processen "kunna" systemet, vilket innebär att din process hamnar i händerna på en systemleverantör och deras standard. Bara du kan svara på om det är rätt eller inte. En standardlösning är nämligen ingen återspegling av er. Det är en charter till Mallorca. Varför? Det är de processerna som enligt fördelningen ovan skapar konkurrensfördel. Det är de skruvarna du vill skruva på. Du kommer inte hitta en leverantör som kan er verksamhet bättre än ni själva. Du vill framförallt inte att en person eller ett företag äger kraven som gör er till kundens självklara val. Den kompetensen måste av flera skäl finnas inom era egna väggar - permanent. I vår värld skiljer vi på standard och skräddarsytt. Vi tror att det är en enkel och tydlig skillnad mellan typer av lösningar som våra kunder kan applicera i sin köpresa till sin nästa systemlösning. En standardlösning kan lösa hur mycket som helst, till den dag du har andra önskemål än det som står på förpackningen. En skräddarsydd lösning anpassas efter er och era processer dag 1 och dag 10 001. Välja affärssystem - Vilket passar min verksamhet?

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata