Multisofts kodutmaning lanseras nu i dark mode

I vintras lanserade Multisoft en ny kod, som en del av Multisofts kodutmaning. Kodutmaningen är en pågående kollektivtrafikskampanj för att rekrytera nya systemutvecklare, som också har blivit en populär utmaning bland alla som kan läsa kod. Nu släpps en ny kod - fast denna gången i dark mode.

Du har troligen sett den på tunnelbanan, på bussen eller kanske online? Multisofts kodutmaning cirkulerar överallt i Stockholm, men nu med en ny design. Till skillnad från tidigare koder lanseras den nya koden i dark mode, men ger dig fortfarande möjlighet att ansöka till rollen som systemutvecklare hos Multisoft när du knäckt koden. Den här gången var det Elin Tegfalk, systemutvecklare, som vann den interna tävlingen med sitt bidrag.


Hur gick dina tankar när du skapade koden?

- Jag skulle säga att utmaningen låg i avvägningen mellan att den ska vara tillräckligt lätt för att lösas på tunnelbanan, men inte heller vara för enkelt och tilltala rätt målgrupp. Det var faktiskt svårare än jag trodde. Därför tittade jag på tidigare tunnelbanekoder för inspiration och insåg att det som gör koden lyckad är att den har någon liten “finess” som gör den rolig, och som kan användas som utgångspunkt för att formulera en lagom svår men ändå finurlig kod.

 

Tidigare bidrag har flörtat med Collatz matematiska problem och Fibonaacis-talföljd, utan att avslöja för mycket...finns det någon liknande finess med din kod?

- När jag började funderade jag på vilken "finess" som skulle särskilja mitt bidrag från tidigare koder. Då kom jag fram till att jag ville bygga en kod runt att använda a[a[i]] för att plocka ut värden ur en array, i stället för att bara använda a[i] som vanligt: dvs. att man måste tänka i två steg i stället för bara ett. Sedan försökte jag formulera en kod runt detta som skulle vara lagom svår för att lösas under en tunnelbaneresa.

 

Kan du knäcka koden?

Om du anger rätt svar får du möjligheten att direkt göra våra riktiga tekniska tester, bli kontaktad angående rollen och inbjuden på en exklusiv AW, med mat och dryck.

multisoft-tunnelbanekampanj-dm

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar on demand | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Kontakta oss

Vill du veta mer om våra systemlösningar för onboarding/offboarding eller prata vision? Hör av dig till oss!

Kontakta oss

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata