Därför väljer allt fler en cirkulär affärsmodell

Daniel Larsson

Daniel Larsson

Daniel Larsson har arbetat med lösningsförsäljning i flera år och älskar den komplexitet som kommer med att skapa skräddarsydda lösningar för olika branscher. Med en bred erfarenhet av att förstå och definiera kundernas processer, kombinerat med djup teknisk kunskap och en passion för automatisering, har Daniel byggt en gedigen kompetens inom affärsutveckling. I rollen som Business Developer på Multisoft arbetar Daniel med att skapa innovativa och anpassningsbara systemlösningar, med fokus på att hjälpa företag att effektivisera och optimera sina arbetsflöden.

2025-05-23
4 min

Att arbeta cirkulärt handlar inte bara om hållbarhet, utan om att skapa långsiktig konkurrenskraft. Genom att kombinera smarta processer med digitala verktyg och systemstöd kan företag både öka lönsamheten och minska sitt klimatavtryck.

Miljö och hållbarhet är en fråga högt upp på agendan för de flesta industribolag. Företagen söker sätt att minska sitt miljöavtryck samtidigt som lönsamheten ska bibehållas. En av de mest lovande metoderna för att lösa den ekvationen är att integrera cirkulär ekonomi i företagets affärsmodell.

Lastbilar som repareras

En affärsmodell som uppmuntrar till cirkulär återvinning

Många industrier har länge arbetat med en linjär affärsmodell där de producerar produkter, använder dem och sen kasserar dem. I en cirkulär affärsmodell däremot, skapas produkter av återvunnet och återvinningsbart material för att minimera användningen av nya råvaror.

Denna modell efterfrågas alltmer eftersom medvetenheten om klimatförändringarna ökar och den cirkulära affärsmodellen möjliggör vidareförsäljning och återanvändningen av avfall, skrotmaterial, reservdelar och produkter.

Teknik möjliggör cirkulär lönsamhet

Företag som aktivt integrerar cirkulära flöden i sin värdekedja kan i genomsnitt förbättra sina marginaler med upp till 5% och samtidigt minska materialkostnaderna med 10–15%.
McKinsey menar att cirkularitet inte längre ska ses som en “grön kostnad”, utan som en strategisk satsning som stärker konkurrenskraften. Särskilt i råvaruintensiva branscher som stål, fordon och elektronik.

McKinsey lyfter också vikten av digitalisering och plattformar som nycklar till en fungerande cirkulär ekonomi. Det gör analysen särskilt relevant för organisationer som vill kombinera hållbarhet med smarta IT-system.

I en gemensam rapport mellan Bain & Company och World Economic Forum uppger över 70% av ledande tillverkningsföretag att de tror att cirkulära affärsmodeller kommer att öka deras intäkter inom tre år. Dessutom anser 65% att cirkulära lösningar stärker deras motståndskraft mot störningar i leveranskedjan och volatila råvarupriser.

Rapporten pekar på att de mest framgångsrika aktörerna är de som har byggt en digital infrastruktur för livscykelspårning och automatiserad logistik. Med andra ord; den cirkulära modellen fungerar bäst när tekniken stödjer affärsmodellen.

WEF beskriver hur många företag börjar sin resa i liten skala – ofta med återvinning. Men den verkliga potentialen uppstår när cirkularitet byggs in i hela värdekedjan: från produktdesign till eftermarknad.
De företag som lyckats med detta har enligt WEF ökat sin intäktstillväxt med 4–9% och förbättrat kundlojaliteten genom nya “product-as-a-service”-modeller – något som redan testats av exempelvis Volvo Trucks.

WEF:s analys visar också att framgångsrika cirkulära modeller ofta kräver robusta IT-system och dataplattformar för att hantera livscykelinformation – en direkt koppling till Multisofts erfarenhet av system som stödjer spårbarhet, återanvändning och effektiv förvaltning.

För industriföretag innebär detta en ny verklighet: att framtidens affärsmodeller måste vara både digitala och cirkulära. Rätt systemstöd – som möjliggör spårbarhet, återanvändning och automatiserade processer – blir avgörande för att omvandla ambition till affärsnytta.

Hur kan industriföretag dra nytta av en cirkulär affärsmodell?

Industriföretag kan dra nytta av cirkulära modeller på flera sätt. Många företag genererar avfall eller skrotmaterial som en oundviklig del av produktionsprocessen. I stället för att kassera materialet kan det säljas vidare till andra företag.

Genom att sälja avfallsmaterial kan företag minska sitt avfall samtidigt som det genererar intäkter. Det är särskilt vanligt inom stål- och metallindustrin där skrotmaterial kan säljas till smältverk för återvinning och återanvändning.

Ett annat sätt är att sälja reservdelar. I stället för att kassera defekta eller trasiga maskindelar kan delarna säljas som reservdelar till andra företag som behöver byta ut liknande delar. Genom detta genereras intäkter från material som annars bara skulle ha kastats.

Den cirkulära affärsmodell genererar en cirkulär produktion som inte bara ger ekonomiska fördelar utan som också kan minska företagets klimatpåverkan. Att integrera en cirkulär marknad i företagets affärsmodell kan framstå som en utmaning, men det finns många goda exempel på företag som har lyckats.

Få hjälp att ta nästa steg

Oavsett om du arbetar inom stål- och metallindustrin, skogsindustrin eller tillverkningsindustrin finns det betydande fördelar med att använda en cirkulär modell för att hantera avfall, skrotmaterial, reservdelar, eftermarknaden och begagnatmarknaden. Genom att arbeta med företag som Multisoft kan du anpassa systemet efter dina processer och behov, vilket leder till ökad lönsamhet och minskad klimatpåverkan.

Multisoft skapar anpassningsbara systemlösningar åt stora företag och har arbetat med flera av de ledande företagen inom tillverkande industri.

Kontakta mig!

Vill du veta mer om våra systemlösningar för tillverkande industri eller prata vision? Hör av dig till mig via formulär, mail eller telefon!

Relaterade inlägg

Två kvinnor tittar på en dator
Blogg
IT
28 oktober 2025

Vad är Robotic Process Automation (RPA)?

RPA (Robotic Process Automation), eller robotstyrd processautomation, har länge varit en...
Man som tittar på dator
Blogg
IT
13 oktober 2025

Vad är Digital Process Automation (DPA) och hur ska man tänka?

Digital Process Automation (DPA) är nästa steg i resan från punktlösningar inom automati...