Är era processer redo för nytt systemstöd?

Jan Garefelt

Jan Garefelt

Jan Garefelt är verksamhetsutvecklare vid Multisoft AB med bred erfarenhet av kravhantering för processtöd och informationsförvaltning.

2024-12-10
9 min

Genom att kartlägga dina nuvarande processer utifrån, så kan du identifiera vilka processer som behöver förstärkas, vilka som kräver extra fokus och vilka du kan lägga längst ned på priolistan. Det här ramverket är tänkt att stötta dig i att ta fram ett underlag som hjälper dig att prioritera och hantera projektrisker.

På Multisoft arbetar vi löpande med kravinsamling tillsammans med våra kunder – en bra kravinsamling är kärnan i en lyckad systemimplementation! Under åren har vi utvecklat en hel del tekniker och ramverk för att på effektivast möjliga sätt stötta våra kunder i denna process och jag tänkte här dela med mig av ett av dessa ramverk. 

En självklar del när du gör förändringar är att förstå sitt nuläge och vad det betyder för att komma vidare. Jag kommer här lyfta två viktiga (och ibland förbisedda) saker: hur robusta och kritiska processer är innan en förändring, och vad det innebär för förändringsresan. 

Genom att kartlägga dina nuvarande processer utifrån, så kan du identifiera vilka processer som behöver förstärkas, vilka som kräver extra fokus och vilka du kan lägga längst ned på priolistan. Det här ramverket är tänkt att stötta dig i att ta fram ett underlag som hjälper dig att prioritera och hantera projektrisker. 

Hur robusta är dagens processer? 

Vårt första mått ”robusthet” är ett mått på hur stark organisationens kunskap om processen är. Ju starkare och mer spridd kunskapen är, desto robustare process. 

Processers robusthet är viktiga i förändringsarbete eftersom robustheten har avgörande betydelse för hur lätt det är att digitalisera processen, identifiera dess krav och projektrisker. Men hur identifierar man processers robusthet? I tabellen nedan föreslår vi en tregradig skala för bedömning av processers robusthet: Säker, personberoende och instruktionsbunden. 

Robusthet Beskrivning av nulägesprocess Konsekvenser
Säkra processer
  • Alla moment i processen kan utföras säkert och självständigt av flera personer, oberoende av varandra
  • Processförbättringar och innovation genomförs oftast snabbt och lätt
  • Onboarding av ny personal går oftast snabbt och lätt
  • Kravkartläggning går snabbare än normalt för processtypen och övriga projektförutsättningar
  • Fokus kan tidigt läggas på automatisering och effektivisering
Personberoende processer
  • Ett eller flera centrala moment behärskas bara av enstaka personer
  • Processförbättringar försvåras av att få personer har överblick över hela processen, det saknas ofta ett gemensamt språk
  • Onboarding av ny personal kan ta lång tid
  • Kravkartläggning tar normal tid för processtypen och övriga projektförutsättningar
  • Fokus på automatisering och effektivisering behöver ofta föregås av att etablera samsyn och överblick
Processer med kunskapsluckor
  • Som ovan, men:
  • Ett eller flera centrala moment utförs med låg grad av processförståelse
  • Det kan finnas moment där kunskap helt saknas om exakt vad som behöver göras, hur eller varför
  • Det är ofta svårt att identifiera orsaker till ineffektivitet och flaskhalsar
  • Det tar lång tid innan nyanställda blir produktiva
  • Kravkartläggning tar längre tid än normalt för processtypen
  • Fokus på automatisering och effektivisering behöver ofta inte bara föregås av att etablera samsyn och överblick, utan helst även av utvärdering av nuvarande process och arbetssätt

Hur kritiska är era processer? 

Hur kritiska dina processer är handlar om hur viktiga de är för kärnverksamheten. Ju mer kritisk en process är för kärnverksamheten, desto större blir konsekvenserna vid driftstopp eller ineffektivitet. Att förstå hur kritiska dina processer är ger dig underlag för prioritering. 

I tabellen nedan föreslår vi en tregradig skala: Kritisk process, viktig process och stödprocess. 

Hur kritisk är processen? Exempelprocesser, matvarubutik Beskrivning
Kritisk process
  • Kundservice och returhantering
  • Processförbättringar och innovation genomförs oftast snabbt och lätt
  • Personalplanering och schemaläggning
  • Ett driftstopp i en kritisk process ger störningar som omedelbart sänker kärnaffärens effektivitet och resultat.
  • Vi talar här om produktionsstopp, förlorade intäkter och arga kunder.
Viktig process
  • Kundservice och returhantering
  • Personalplanering och schemaläggning
  • Ett driftstopp i en viktig process leder på sikt till försämringar av kärnverksamhetens kapacitet och effektivitet.
  • Även om verksamheten kan fortsätta så kan problem orsaka förseningar, överbelastning av andra processer och minskad kvalitet.
  • Organisationen har oftast viss tid på sig att hantera problemen, men om stoppet blir långvarigt kan effekterna spridas och börja påverka kärnverksamheten mer allvarligt.
Stödjande process
  • Inventering av varor i butik
  • Personalutveckling och utbildning
  • Ekonomiadministration
  • Dessa processer kan pausas utan omedelbara negativa effekter för kärnverksamheten.
  • Stopp i stödjande processer påverkar kärnverksamheten indirekt genom att skapa flaskhalsar eller ineffektivitet som sprider sig till andra delar av organisationen.
  • Även om konsekvenserna inte alltid är omedelbara, så kan långvariga problem i stödjande processer leda till att hela organisationen får svårt att nå sina mål.

653a4e490a8a4d1f12b65dcf_JKASSEL_BREDDABILDEN_WEBB16
I verkligheten så är det förstås många saker som påverkar storleken på förändringsarbete.
Foto Johanna Åkerberg Kassel för Bredda Bilden.

 

Vidare klassning av era processer

Den viktigaste slutsatsen är att kritiska processer kräver mer fokus än stödjande, och att personberoende och oklara processer tar mer jobb än när kunskapen är god och spridd. I tabellen nedan så gör vi det förenklade antagandet att processerna som jämförs är ungefär lika stora, mest för att visa att flera faktorer påverkar mängden arbete.   I verkligheten så är det förstås många saker som påverkar storleken på förändringsarbete. Här är några faktorer som kan driva tid: 

  • Stora och komplexa processer 
  • Odigitaliserade processer 
  • Krångliga tekniska beroenden 

Säkra processer

Säkra processer är ofta säkra just för att de redan är integrerade i ett systemstöd. Saknas bra systemstöd, så är det ändå ganska lätt att ta fram underlag för digitalisering och/eller automatisering eftersom organisationens kunskap redan är säker. Förväntad vinst för att införa ett systemstöd räknas för säkra processer med fördel ut utifrån: 

  • Sparad arbetstid, tack vare automatisering och/eller digitalisering 
  • Förväntat lägre felprocent 

Personberoende processer

Som organisation bör man alltid utgå från att personberoende processer kan (och bör) göras till säkra processer genom olika vägar till minskade personberoenden. ROI för åtgärder beräknas som för säkra processer, men tillägg för följande kostnader: 

  • Alternativkostnad för nyckelpersoner som utför administrativa uppgifter, i stället för värdeskapande uppgifter 
  • Lägre innovationstakt 
  • Svårigheter att växa med lönsamhet 
  • Riskkostnad för om nyckelpersoner väljer att gå vidare till annan anställning, med risk för att processen behöver klassas om till instruktionsbunden  

En eventuell kravinsamling underlättas av att det finns individer som tillsammans har överblick över processen. Processen att definiera krav kan dock bli längre än för säkra processer av samma komplexitet/omfattning eftersom det tar tid att etablera samsyn. Instruktionsbundna processer Instruktionsbundna processer kan föra med sig affärsrisker om man inte gör något åt dem, särskilt om processerna är kritiska eller viktiga. Samtidigt så kan ROI för en förändringsresa som lyfter upp en instruktionsbunden process till ”Säker” bli stor eller väldigt stor. ROI beräknas i stort sett på samma sätt som för personberoende processer, men nulägeskostnaden är vanligen högre: 

  • Kvalitetsbristkostnader: Instruktionsbundna processer innebär ofta en högre risk för fel, eftersom medarbetare saknar djupare förståelse för ett eller flera centrala moment. 

  • Flaskhalsar och ineffektivitet: Eftersom medarbetarna ofta inte förstår hela processen, så är det svårare att upptäcka och lösa ineffektivitetsproblem.

  • Lägre anpassningsförmåga: Instruktionsbundna processer tenderar att vara rigida, vilket gör det svårt att snabbt anpassa sig till förändringar, nya krav eller innovationer.

  • Förlorad tid vid avvikelser: Avsaknad av överblick gör det svårare för medarbetare att hantera avvikelser.

  • Längre onboarding och utbildningstid: Eftersom processerna ofta är komplexa att förklara utan djup förståelse, tar det relativt lång tid att utbilda ny personal. 

Riskhantering för instruktionsbundna processer

I en förändringsresa så kan instruktionsbundna nulägesprocesser innebära projektrisker, men som för alla risker så har man två val: Antingen så tvingas man acceptera risken, eller så hanterar man den. Några förslag till åtgärder för riskminimering är:  

  • Extra noggrann processkartläggning, med sikte på att etablera samsyn 
  • Utvärdering och optimering av nulägesprocessen, med sikte på att ta fram en bättre nylägesprocess 
  • Extra noggrann testning och utbildning 

 

Stärk er kravinsamling genom att förstå era processer

På Multisoft arbetar vi löpande med kravinsamling för våra kunders räkning och har utvecklat ett helt bibliotek av metodik för att på bästa sätt digitalisera och automatisera processer. Att lära känna sina processer genom att klassificera dem är ett bra första steg, både för att beräkna ROI i en framtida systemimplementation, men även för att förutse vilka utmaningar som organisationen kommer stöta på under förändringsresan. Hur arbetar ni med kravinsamling? Hör gärna av dig till mig eller någon av mina kollegor för att dela erfarenheter. Vi hjälper gärna till med både ROI-beräkningar inför nytt systemstöd, och självfallet hela processen till färdig leverans av ett nytt kundanpassat systemstöd på vår plattform Softadmin®. 

Kontaktuppgifter

Vill du veta mer om våra lösningar för bokning? Hör av dig till oss!

Kontakta oss

Relaterade inlägg

Läs fler blogginlägg och guider i vår kunskapsbank.

vad-är-verksamhetssystem-kvinna-samtal
Blogg
Verksamhetssystem
16 december 2024

Back to Basics: vad är ett verksamhetssystem?

Vad är ett verksamhetssystem? Hur kan ni ta er verksamhet till nästa nivå med hjälp av e...
taylor-vick-M5tzZtFCOfs-unsplash
Blogg
Bokningssystem
11 december 2024

Grön kod och hållbar kravställning

Optimering handlar ofta om att skriva bättre kod, men det kan i många fall även handla o...
Multisoft – Fotograf Mattias Hamren-121
Blogg
Verksamhetssystem
5 december 2024

Back to Basic: vad är skillnaden mellan kundvärde och kundnytta?

Kundvärde och kundnytta låter liknande, men vi hjälper dig att reda ut de olika definiti...