Nordic Leisure Travel Group (NLTG) och Ving adderar 33 nya systemförmågor
NLTG är Nordens ledande semesterföretag med varumärken som Ving, Globetrotter, Spies och Tjäreborgs i sin portfölj. I ett samarbete som påbörjades redan 2009 har Multisoft hjälpt NLTG att addera 33 nya systemförmågor i en digitaliseringsresa som kraftigt ökat tempot i en modernisering av teknikmiljön, sparat tid och resurser internt och även kunnat skapat nya långsiktiga intäktsströmmar.
“Multisoft jobbar professionellt, och är måna om att inte skapa framtida förvaltningskostnader. 15 år senare är det fortfarande ordning och reda och det gränssnitt vi byggde 2009, det kör man på en iPad idag.”
Jesper Klingofström, produktägare på NLTG
NLTG är Nordens ledande semesterföretag
Med en marknadsandel på 31 procent säljer NLTG årligen cirka 1,3 miljoner resor från Sverige, Danmark, Norge och Finland.
Varumärken
Ving, Globetrotter, Spies, Tjäreborg, Sunclass Airlines, Sunwing, Sunprime samt Ocean Beach Club.
En integrerad reseleverantör
NLTG erbjuder sina kunder en enhetlig upplevelse där researrangör, flygbolag och hotellverksamhet alla är integrerade delar i erbjudandet.
Här kan du läsa om hur Multisoft med Softadmin® stöttar flera delar av NLTGs verksamhet:
Migrering från stordatorn och modernisering av teknikmiljön
Med en tradition av att vara tidigt ute med digitala lösningar hade NLTG under lång tid byggt upp förmågor i en stordator som agerade nav i IT-miljön. Med den snabba teknikutvecklingen blev stordatorn över tid ett hinder då tekniken åldrats och kundernas förväntningar förändrats. Den gamla kodbasen var dyr i drift, satte stopp för nyutveckling, hämmade interna processer och innebar risker i personberoenden.
Avveckling av stordatorn var ett mångårigt projekt där Multisoft med Softadmin® hade en roll i att bryta ut flera viktiga förmågor som bidrog till att man under 2023 slutligen kunde dra ut sladden för den gamla tekniken. ”Det hade tagit betydligt längre tid om vi inte använt Multisoft”, berättar Jesper Klingofström – produktägare på NLTG.
”Och inget vi har byggt med Multisoft har blivit dåligt”, fortsätter Jesper.
”Multisoft jobbar professionellt, och är måna om att inte skapa framtida förvaltningskostnader. 15 år senare är det fortfarande ordning och reda och det gränssnitt vi byggde 2009, det kör man på en iPad idag.” – Jesper Klingofström
De förmågor som migrerats från stordatorn har för NLTG inneburit nya modernare gränssnitt, att man tack vare rätt data på rätt plats kunnat stärka kundupplevelsen och även genererat nya intäkter för gruppen, genom till exempel ett förbättrat flöde för att återvinna reklamationskostnader från hotell och bussbolag. ”Nu har vi örnkoll på hur mycket pengar vi kan återvinna, och kan följa upp att det faktiskt görs” berättar Jesper.
Resultat
- Accelererad migrering från gammal teknik
- Nya intäkter med hjälp av integrationer och stärkta processer
- Framtidssäkrad teknikmiljö
- Ökad återvinning av reklamationskostnader från leverantörer
En sömlös kundupplevelse med hjälp av integrerade system
Med många både interna och externa aktörer inblandade i en komplex produkt som täcker både resor, boende, underhållning och mat är det centralt för gästupplevelsen att allt hänger ihop, att relevant information alltid är tillgänglig och inte minst att det finns en tydlig motpart att vända sig till om något skulle gå fel.
Genom kraftfulla integrationer med interna och externa system har Softadmin® över tid utvecklats till en hub för flera av de tjänster NLTG erbjuder sina gäster. Det har tillexempel inneburit realtidsdata för hanteringen av busstransfers på resedestinationer och distribution av viktig information som pass- och covid-regler direkt på kundernas resedokument.
”Softadmin® har blivit ett gränssnitt som ger exakt den data du behöver, när du behöver den” berättar Jesper. ”Med alla integrationerna får du ett väldigt stort mervärde oavsett vad man lägger in i systemet”.
En avgörande faktor för det framgångsrika samarbetet har varit kombinationen av hastighet och kvalité i den löpande leveransen.
Resultat
- En förmåga automatiserade manuella utskick av drygt 500 mail med bokningsändringar per dygn till hotell
- Förbättrad kundupplevelse med rätt information på rätt plats
Digitalisering och effektivisering av interna processer
För återkommande och resurskrävande processer uppkommer löpande behov av att kvalitetssäkra, automatisera eller effektivisera genom systemstöd. Många processer finns det dock helt enkelt inte standardlösningar för och kostnaden för att bygga från grunden med internutveckling blir för hög.
Samtidigt kan det vara i just dessa processer som viktiga konkurrensfördelar finns att hämta, ”Ett standardsystem kanske kan tusen grejer, men det är 100 saker det inte kan och det är de sakerna som gör att vi blir bättre än konkurrenterna” berättar Jesper.
Softadmins® modulbaserade arkitektur har gjort det möjligt att löpande addera förmågor till en plattform som redan är fullt integrerad med andra system i IT-miljön. På det viset blir tröskeln låg att addera nya systemförmågor som både har access till nödvändig data och erbjuder medarbetarna ett lättillgängligt UX. ”Mervärdet blir så otroligt mycket större än det man skjuter in” berättar Jesper. ”Multisoft är träffsäkra i sina tidsuppskattningar, levererar hög kvalité och det blir sällan fel” berättar Jesper vidare.
”Det är inte bara bolaget och plattformen, utan också teamet. De har en professionell men vänskaplig inställning och ställer upp när det krävs” berättar Jesper om samarbetet.
Med 33 unika systemförmågor stöttar Multisoft NLTG idag i ett växande antal processer som dessa tre:
Personalplanering för säsongspersonal
En process som tidigare hanterats i Excel flyttade in i Softadmin® där en kombination av HR-data, beläggningsplanering och ansökningsprocess genererat ett system som friktionsfritt koordinerar arbetet med att tillsätta fler än 500 tjänster i utlandet inför varje säsong.
Centraliserad hantering av produktinformation
Med ett stort antal produkter som hotell och kryssningsfartyg med tillhörande rumstyper, resmål, utflykter och annat krävs en centraliserad lösning för att hålla koll på alla detaljer och i alla kanaler kunna presentera korrekt information. Med hjälp av Softadmin® hanteras all produktinformation med tillhörande översättningar i ett enkelt UX och exponeras sedan till andra tjänster via API. En styrka med lösningen är att NLTG utan inbladning av Multisoft kan lägga till nya produkttyper, och löpande ändra vilken information som ska hanteras per produkttyp. Allt loggas också i detalj, så att man enkelt kan hantera reklamationer och tvister (vilken information visades när).
Automatiserad hantering av bokningsändringar
Omfattande bokningsvolymer ställer stora krav på rätt information på rätt plats och gärna i realtid. Med hjälp av Softadmin® samlas alla bokningsändringar och kontrolleras automatiskt för hur de påverkar relaterade tjänster som resebevis, hotell, flygplatsparkeringar, försäkringsbolag och in-flight services. Systemet hanterar idag flera hundra bokningsändringar i timmen.
Långsiktighet i fokus
Med en stabil grund att stå på arbetar Multisoft och NLTG vidare i ett tätt partnerskap för att med hjälp av nya systemförmågor stötta NLTGs verksamhet mot nya höjder, både idag och i morgon.
Vill du veta mer?
Kontakta mig direkt eller ange dina uppgifter i formuläret så återkommer vi inom kort.