20 juli 2022
Undvik dessa tre tidsfällor och effektivisera er projekthantering idag
Undvik dessa tre tidsfällor och effektivisera er projekthantering idag. I det här blogginlägget kartlägger vi dels vilka tidsfällorna är och hur ni kan ta er ur eller rent av undvika dessa och optimera er projekthantering med hjälp av anpassad systemlösning. Ineffektiva arbetsprocesser för projekthantering leder till att ni förlorar värdefull tid som annars skulle kunna gått till värdeskapande och kreativitet snarare än administration, repetitiva uppgifter, dubbelarbete i flertalet olika verktyg och system. Redo att lära dig hur? Läs vidare - nu drar vi igång!
#1: Ni har hög manuell inblandning i er administration
Den första tidsfällan är hög manuell inblandning i administrationen som ligger till grunden för projekthantering. Att fylla ut samma information om och om igen, att fylla i data manuellt för att prognostisera och visualisera projektet i sin helhet, skriva avvikelserapporter from scratch... allt detta tar tid och tvingar medarbetare att hålla tusen bollar i minnet samtidigt. Detta är ohållbart både på kort och lång sikt. Lösningen är ett digitalt och automatiserat systemstöd som sköter administrationen åt er och samtidigt eliminerar dubbelarbete, risk för fel och personberoende. Multisoft ser till att ert system skickar automatiska påminnelser vid deadlines eller avstannade ärenden, samt har tydliga förbestämda arbetsflöden, en överskådlig dashboard för avvikelser och övriga funktioner som gör att ni kan agera i realtid.
Lägg mer tid på att skapa relationer, bygga kommunikation, problemlösning och kreativitet snarare än repetitiv administration.
#2: Ni anpassar er projekthantering efter ert system – och inte tvärtom
Något som vi ofta ser är att kunder som digitaliserat sitter i flera verktyg och systemstöd samtidigt. Detta beror oftast på en avsaknad – kanske sitter ni i ett standardsystem för projekthantering, ett annat för ekonomihantering, ett tredje för onboarding, och så vidare. Det är inte sällan vi också ser att kunder sitter i ett alldeles för stort standardsystem med många överflödiga funktioner – detta är inte heller tidseffektivt (för att inte tala om resurseffektivt). För optimerade och användarvänliga rutiner är det viktigt att ert digitala systemstöd gör precis det som ni behöver - varken mindre eller mer. Istället för att lägga dyrbar tid på att anställa utvecklare och bygga ett sådant system själva kan Multisoft göra det 5-20x snabbare med hjälp av vår low-code plattform Softadmin® – spara tid och pengar och få precis det ni behöver, utan tidskrävande hopp mellan olika system och utan förvirrande överflöd av funktioner.
#3: Viktig information och avtal är utspridda på olika ställen
Hur ser man då till att allt ni behöver finns på en och samma plats? Svaret är genom att samla alla viktiga funktioner, data och all kritisk information på ett ställe – med Softadmin® ser Multisoft till att ert system integrerar projekthantering med övriga delar av er verksamhet samt de verktyg som förenklar användning och dagligt arbete som Active Directory (AD) och BankID. Samtliga dokument och avtal är bara ett sök bort. Snabbt och effektivt!
Ta er projekthantering till nästa nivå
Hur kan ni börja ta er ur tidsfällorna idag och effektivisera er projekthantering? Det första ni kan göra är ställa er frågan: vilka av dessa fällor har vi fallit in i? En, två eller samtliga? Nästa steg är att redan nu börja fundera på vad er verksamhet har för behov – till vad går er tid? Vad är era utmaningar och vad har ni för vision? Vid början av varje projekt genomför Multisoft en kravspecifikation där vi kartlägger era behov och önskemål. Därefter påbörjas bygget av en optimerad, effektiv systemlösning som skapar tid - allt med er enskilda verksamhet i åtanke.
Börja förbereda er redan idag och läs vidare om Multisofts flexibla systemlösningar för projekthantering eller kontakta oss direkt så pratar vi vidare!