Build vs Buy vs Multisoft: rätt system på rätt plats

Daniel Larsson

Daniel Larsson

Daniel Larsson har arbetat med lösningsförsäljning i flera år och älskar den komplexitet som kommer med att skapa skräddarsydda lösningar för olika branscher. Med en bred erfarenhet av att förstå och definiera kundernas processer, kombinerat med djup teknisk kunskap och en passion för automatisering, har Daniel byggt en gedigen kompetens inom affärsutveckling. I rollen som Business Developer på Multisoft arbetar Daniel med att skapa innovativa och anpassningsbara systemlösningar, med fokus på att hjälpa företag att effektivisera och optimera sina arbetsflöden.

2025-10-01
7 min

När du har ett hål i din systemkarta eller vill automatisera processer ställs du inför ett val. Bygga själva eller köpa in ett system? Om du har specifika behov som inte täcks av att köpa ett system kan du vara på jakt efter ett skräddarsytt system. Här tydliggörs fördelar och nackdelar med de olika valen. Detta kommer vägleda dig till rätt val.

Att bygga ett system inhouse

Att utveckla ett system internt innebär att du har mer kontroll över arkitektur, funktionalitet, resurser och utvecklingstakt. Det kan kännas som det mest flexibla valet, men det kommer också med stora krav på intern kapacitet.

Fördelar med att bygga ett system

Den främsta styrkan med att bygga själv är att du får en lösning som exakt speglar din verksamhetens behov.

Exempel på fördelar:

  • Bättre kontroll över arkitektur, datahantering och säkerhet. När allt sköts internt har ni ökat nivån av kontroll, vilket aldrig är fel.
  • Hög anpassningsgrad, systemet kan byggas helt efter era processer och organisationen kommer kanske vara mer förstående om projektet drar ut på tiden på grund av att annat prioriteras.
  • Kunskap stannar i organisationen och kan bli en strategisk tillgång. Detta är dock förutsatt att de medarbetare som byggt och förstår systemet stannar.

Nackdelar med att bygga ett system

Samtidigt innebär inhouse-utveckling ofta en tung belastning på organisationen. Det är inte många som har tid över och det är svårt att få loss personal till att göra något som ligger utanför linjeorganisationen av flera anledningar.

Exempel på nackdelar:

  • Höga initiala kostnader och långa ledtider. Det är stor risk att prioriteringar ändras, och att det byggs för behov idag som inte täcker behoven imorgon.
  • Att vara beroende av intern kompetens som är svår att rekrytera och behålla försvårar möjligheten att snabbt placera rätt personer där de behövs under längre perioder.
  • Risk för växande teknisk skuld om utvecklingen inte hålls ajour. Denna risk finns också med externa system som inte uppdateras tillräckligt eller tillräckligt bra.
  • Mer än 60% av IT-budgeten i många organisationer läggs på drift och underhåll av befintliga system. Det kan vara en god idé att inte gräva där ni står.
  • En alarmerande hög nivå av införandeprojekt misslyckas, även om de siffror man oftast minns kan kännas överdrivna pekas just mjukvaruutveckling ut som boven i dramat.

Att köpa in ett system

Att köpa in ett system kan snabbt ge er önskad funktionalitet, antingen genom en omfattande lösning eller en mer specialiserad produkt för er bransch (’Best of Breed’). Tänk samtidigt på styrkor och risker: att satsa allt på en leverantör kan förenkla förvaltningen men ökar också sårbarheten om leverantören eller systemet får problem eller inte tas emot väl av verksamheten (kan leda till s.k. ’vendor lock-in’).

Fördelar med att köpa ett system

Att köpa färdigt ger en snabbare start. Du får en beprövad produkt, ett tydligt kontrakt och i många fall en bra kontakt med leverantören.

Exempel på fördelar:

  • Snabbare time-to-value jämfört med att bygga själv. I vissa fall är det så enkelt att lösningen kan köpas direkt online.
  • Leverantören ansvarar för drift, säkerhet och uppdateringar. Detta kan vara både en fördel och en nackdel. Många vill exempelvis hålla sig till nationella eller regionala leverantörer och har höga krav på säkerheten.
  • Tillgång till best practice från andra kunder inom samma bransch och med samma problem. Om du har en leverantör som är kunnig och tillgänglig har du alla möjligheter att få fördelar genom den relationen.

Nackdelar med att köpa ett system

Problemet är ofta att standardsystem inte passar perfekt in i verksamheten. Anpassningar kan bli både dyra och långsamma och du köper det som finns att tillgå. Det innebär att du måste anpassa dig i högre grad.

Exempel på nackdelar:

  • Dyra anpassningar och licenskostnader över tid. Det är svårt att komma ifrån licenskostnader, eftersom det har blivit en del av hur företag vill tjäna pengar, men att ha så få billiga anpassningar som möjligt är optimalt.
  • Risk för inlåsning till en specifik leverantör. Vissa företag har haft så stora problem med vissa leverantörer att det stör verksamheten i grunden. Ju mer komplext systemet är, desto större är risken att det går fel och om du köper för många system är du kanske inte rustad att ta itu med att ta fram lösningar rent kompetensmässigt. Det kan exempelvis handla om API:er eller datamigreringsproblem kopplade till systemen.
  • Systemet speglar inte alltid verksamhetens processer och du får leva med att verksamheten inte är helt nöjd. Här spelar både kravinsamling och förändringsledning in.
4,7/5

Multisoft har 4,7 av 5 i NKI efter genomfört implementationsprojekt.

Multisoft: det bästa av två världar?

För många organisationer finns en tredje väg: en skräddarsydd lösning byggd på en flexibel plattform. Med Multisoft och Softadmin® får du det bästa av två världar, anpassningsbarhet som i ett egenutvecklat system men med färdiga byggblock som gör att utvecklingstiden blir kortare.

Fördelar med en skräddarsydd lösning

Med en skräddarsydd plattform får ni ett system som är utformat efter era processer och behov, utan att behöva bygga, men kan ändå påverka funktioner, logik och gränssnitt så att lösningen speglar verksamheten på ett ändamålsenligt sätt. Resultatet blir kortare utvecklingstid, lägre teknisk skuld och ett system som möter dagens krav och kan växa i takt med organisationen.

Exempel på fördelar:

  • Skräddarsydd funktionalitet utan att börja från noll. Med hjälp av vår modulbaserad plattform med färdigbyggda komponenter som Integrationsstöd, AI-stöd, automatisk kodgenerering, modelleringsstöd mm. kan vi utveckla systemlösningar 5-20 gånger snabbare.
  • Kan kopplas ihop med i princip alla andra system och IT-miljöer, oavsett om de är molnbaserade, on-premises eller i en hybridlösning.
  • Trygg leveransmodell där varje system startar med en strukturerad kravinsamling som mynnar ut i en tydlig specifikation. Multisofts leveransprojekt får 4,7 av 5 i NKI.

Nackdelar med en skräddarsydd lösning

Även här finns aspekter att beakta. Du behöver en partner du litar på, och det krävs att verksamheten är engagerad i kravställningen.

Exempel på nackdelar:

  • Kräver ett initialt arbete med att kartlägga processer och krav. Multisofts kravinsamlare arbetar uteslutande med att förstå verksamheten och IT:s krav, men det är viktigt att ta sig tiden att komma fram till rätt krav. Ett nära samarbete är avgörande för långsiktig framgång.
  • Alla behov är inte lämpliga att lösa med ett skräddarsytt system. Du kanske saknar tillräcklig budget eller är ute efter funktionalitet som är lättare att köpa än att bygga. Att anpassa ett system är oftast inte billigare än att köpa ett färdigt ”från hyllan”.
  • En skräddarsydd lösning tar längre tid än att köpa ett system (men kortare tid än att bygga).

Att tänka på

Daniel Larsson, affärsutvecklare på Multisoft har goda råd för dig som funderar på hur du ska ta ett steg framåt när det gäller ett hål i din systemkarta eller processer som ska automatiseras:

Oavsett vilken väg du väljer är det viktigt att se IT-strategin som en helhet. Det handlar inte bara om att lösa dagens behov, utan om att skapa en lösning för framtida utveckling.

Ställ därför frågor som:

  • Hur snabbt kan du anpassa systemet vid förändrade behov?
  • Hur ser totalkostnaden (TCO) ut över fem eller tio år?
  • Vilket värde skapar lösningen i förhållande till investering och arbetsinsats (både för verksamheten och IT)?
  • Hur minskar du risken för teknisk skuld och inlåsning?
  • Har du tid att bygga själva? Har du budget att köpa?

Genom att väga fördelar och nackdelar i de tre alternativen får du ett bättre beslutsunderlag och kan bygga en IT-arkitektur som både verksamhet och IT kan stå bakom.

Tips!

”Var ärlig och krass när du ser på dina behov. Tänk inte på vem eller hur det ska lösas innan du har en tydlig bild av problemet. Ett välformulerat problem är till hälften löst.”

Kontaktuppgifter

Vill du veta mer om våra lösningar? Hör av dig till oss!

Kontakta oss

Relaterade inlägg

Läs fler blogginlägg och guider i vår kunskapsbank.

Kollegor sitter och pratar
Blogg
IT
28 september 2025

Förändringsledning – nyckeln till lyckade digitala transformationer

Digitalisering är idag inte längre ett val, utan en nödvändighet. Men samtidigt som inve...
Kvinna står i serverrum
Blogg
IT
26 september 2025

IT-infrastruktur: utmaningar och varför du bör bry dig

Idag är du mer beroende än någonsin av en stabil och effektiv IT-infrastruktur. Den tekn...
Tre erfarna chefer som samtalar över en laptop under ett möte vid ett bord i lobbyn på en kontorsbyggnad.
Blogg
IT
25 september 2025

IT-chefens nya kompetenskrav och förväntningar

IT-chefens roll är under stark press. Nya regler, växande hot och tekniksprång gör att g...