När du har driftsatt ditt nya system och tagit dig igenom diverse faser såsom kravställning, systemspecifikationer, testning, migrering och driftsättning. Hur vet man då om projektet varit lyckat?

Det finns så klart inte ett enkelt svar på den frågan utan många olika faktorer som spelar in. Däremot finns det ett förenklat svar och det är att dela upp det i två olika aspekter: Hårda värden och mjuka värden.

Hygienfaktorerna för ett lyckat projekt (hårda värden)

De allra flesta projekt recenseras med hjälp av mer eller mindre vedertagna parametrar. Alla känner till projekttriangeln som ger oss svar på:

  • Höll projektet tidplanen?
  • Levererades den lösning som var med i scopet?
  • Har lösningen levererats till den kostnad som var överenskommet?
  • Har uppsatta effektmål uppnåtts?

De hårda värdena måste vara uppfyllda för att ett projekt ska ha en chans att uppfattas som lyckat.

För att lyckas med detta är det av yttersta vikt att välja en partner som har en bra och tydlig projektmodell som innehåller flertalet mätbara faktorer för måluppfyllnad. Ovanpå  detta behövs en beslutsstark styrgrupp med tydliga effektmål som kan förankras hos båda parter. Då kan avvikelser från projektplan kontinuerligt tas om hand innan eventuellt missnöje uppstår hos något part.

Så, med fullträffar i tidplan, uppnådda effektmål och kostnader enligt budget – går det ändå att misslyckas? En ledande fråga som tar oss vidare till mjuka värden.

De mänskliga faktorerna (mjuka värden)

Medan hygienfaktorerna är enkla att mäta och bedömer en stor del av projektupplevelsen, så är de mänskliga faktorerna svårare att mäta och därför bedöms de inte nödvändigtvis lika noggrant.

Om nu projektet uppnått alla hårda värden, kan helhetsintrycket ändå vara ljummet?

Jag är rätt säker på att statistiken för lyckade IT-projekt hade sett helt annorlunda ut om det bara var de hårda parametrarna som behövde uppfyllas. Nu är det inte så och ett lyckat projekt är trots allt en helhetsbedömning av alla faktorer i projektet.

  • Går exempelvis systemet att använda på det sättet som ni hade förväntat er?
  • Vad säger användarna?
  • Kände sig projektgruppen stimulerad och hade man kul under resans gång?
  • Kantades den av sjukskrivningar på grund av hård belastning av medarbetarna?
  • Behövdes mycket tid läggas på utbildning av slutanvändarna?
  • Genererade projektet några nya lärdomar? Vilka då?

Med grönt ljus på alla hårda värden menar jag att det trots allt kan lysa rött på projektupplevelsen, om inte frågorna ovan lyser grönt. Upplevelsen behöver dessutom både kund och partner vara samstämmiga om.

Finns energin, engagemang och viljan från bägge parter att fortsätta den gemensamma resa de påbörjat i och med att man tagit fram en systemlösning tillsammans?

Då har projektet varit lyckat.

10-fragor-multisoft

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar on demand | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata