I samband med ett seminarium vi höll om EU:s nya dataskyddförordning för medlem & insamlingsorganisationer så har det dykt upp en hel del frågor från både nya och befintliga kunder om hur detta kommer att påverka verksamheten, IT-system och styrningen i dessa organisationer. Frågorna har varit välgrundade, relevanta och intressanta, dessutom gav de inspel till en del nya tankar.

I tidigare inlägg har jag skrivit en hel del om digitalisering och dess påverkan på olika verksamheter i vårt samhälle. Därför tänkte jag nu lansera en tanke kring hur detta skulle kunna påverka medlem- & insamlingsorganisationerna.

Det är naturligtvis bra att man redan nu i medlemsorganisationerna börjar förbereda för ny lagstiftning, även om det kanske borde vara något annat som är drivkraften för att förändras.

Att starta och driva medlemsorganisationer och föreningar har ju varit något av en svensk paradgren med djup förankring i folksjälen där engagemanget varit allt från politiskt, religiöst och intresseinriktat. Dock finns en vikande trend i att engagera sig i föreningar eller organisationer, framförallt för ungdomar.

Enligt Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor är det i deras statistiska underlag en ständigt vikande trend över hur många som engagerar sig. Frågan är om det är med sanningen överensstämmande eller om det helt enkelt handlar om att inte mäta rätt saker.

Välj valfritt socialt media och gör en bedömning om engagemanget är lågt…

Jag tror det saknas ett förhållningssätt till ny teknik och nya kanaler. Att engagera ungdomar är sannolikt den viktigaste utmaningen för föreningssverige idag och jag tror att ett stort steg skulle vara att införa Det digitala medlemskapet.

Med Det digitala medlemskapet:

 

  • Skulle alla medlemmar få den information man vill ha, när man vill ta del av den och på det sätt man själv väljer. Till exempel att kunna få ut information om kommande arrangemang direkt till sin facebook-sida, med möjligheter att kunna lägga in i sin digitala kalender, se vilka andra som anmält sig, betala direkt mm.
  • Skulle man kunna betala medlemskap eller deltagaravgifter på det sätt som passar en bäst oavsett om det är via kort, autogiro, swish eller andra kommande möjligheter.
  • Kan varje medlem själv gå in och registrera sina intressen och val av aktiviteter på sina sidor.
  • Kan medlemmar organisera sig på andra sätt än genom geografisk indelning. Två personer med samma hjärtfel i till exempel Kiruna och Borås har sannolikt större utbyte av varandra än två med olika hjärtfel i Sundsvall. Tekniken skapar dessa möjligheter.
  • Kan varje medlem dela sitt engagemang och sina hjärtefrågor i sina nätverk och inte vara beroende av en central administration för marknadsföring. Tänk vilka ringar på vattnet det kan ge i form av medlemsantal.
  • Kan varje medlem starta sina egna insamlingar eller arrangemang på det sätt som passar dem.
  • Kan alla medlemmar följa centralorganisationens arbete genom att information från styrelsemöten eller lokalmöten enkelt kan spelas in och ses eller lyssnas på i realtid eller i efterhand.
  • Minimeras administrationen till ett minimum eftersom stor del av administrationen kan automatiseras.
  • Behöver man aldrig mer etikettera kuvert eller betala för porto.

Ovanstående är bara ett axplock av vad man skulle kunna göra med Det digitala medlemskapet.

Håll dig uppdaterad

Vi vill vara med och driva detta för våra befintliga och nya kunder i medlemssverige. Vill du veta hur? Följ oss på Linkedin där vi publicerar arrangemang och rapporter om hur vi kan hjälpa er att ta er till Det digitala Medlemskapet.

Relaterade inlägg

bokning-24
Blogg
Bokningssystem
7 oktober 2024

Back to Basics: hur funkar automatiserade bokningssystem?

Vad innefattar bokningssystem? Varför välja en automatiserad systemlösning för bokning?...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
23 september 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Multisoft AB, orgnr. 556596-4011 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata