1 november 2016
Det digitala medlemskapet
I samband med ett seminarium vi höll om EU:s nya dataskyddförordning för medlem & insamlingsorganisationer så har det dykt upp en hel del frågor från både nya och befintliga kunder om hur detta kommer att påverka verksamheten, IT-system och styrningen i dessa organisationer. Frågorna har varit välgrundade, relevanta och intressanta, dessutom gav de inspel till en del nya tankar.
I tidigare inlägg har jag skrivit en hel del om digitalisering och dess påverkan på olika verksamheter i vårt samhälle. Därför tänkte jag nu lansera en tanke kring hur detta skulle kunna påverka medlem- & insamlingsorganisationerna.
Det är naturligtvis bra att man redan nu i medlemsorganisationerna börjar förbereda för ny lagstiftning, även om det kanske borde vara något annat som är drivkraften för att förändras.
Att starta och driva medlemsorganisationer och föreningar har ju varit något av en svensk paradgren med djup förankring i folksjälen där engagemanget varit allt från politiskt, religiöst och intresseinriktat. Dock finns en vikande trend i att engagera sig i föreningar eller organisationer, framförallt för ungdomar.
Enligt Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor är det i deras statistiska underlag en ständigt vikande trend över hur många som engagerar sig. Frågan är om det är med sanningen överensstämmande eller om det helt enkelt handlar om att inte mäta rätt saker.
Välj valfritt socialt media och gör en bedömning om engagemanget är lågt…
Jag tror det saknas ett förhållningssätt till ny teknik och nya kanaler. Att engagera ungdomar är sannolikt den viktigaste utmaningen för föreningssverige idag och jag tror att ett stort steg skulle vara att införa Det digitala medlemskapet.
Med Det digitala medlemskapet:
- Skulle alla medlemmar få den information man vill ha, när man vill ta del av den och på det sätt man själv väljer. Till exempel att kunna få ut information om kommande arrangemang direkt till sin facebook-sida, med möjligheter att kunna lägga in i sin digitala kalender, se vilka andra som anmält sig, betala direkt mm.
- Skulle man kunna betala medlemskap eller deltagaravgifter på det sätt som passar en bäst oavsett om det är via kort, autogiro, swish eller andra kommande möjligheter.
- Kan varje medlem själv gå in och registrera sina intressen och val av aktiviteter på sina sidor.
- Kan medlemmar organisera sig på andra sätt än genom geografisk indelning. Två personer med samma hjärtfel i till exempel Kiruna och Borås har sannolikt större utbyte av varandra än två med olika hjärtfel i Sundsvall. Tekniken skapar dessa möjligheter.
- Kan varje medlem dela sitt engagemang och sina hjärtefrågor i sina nätverk och inte vara beroende av en central administration för marknadsföring. Tänk vilka ringar på vattnet det kan ge i form av medlemsantal.
- Kan varje medlem starta sina egna insamlingar eller arrangemang på det sätt som passar dem.
- Kan alla medlemmar följa centralorganisationens arbete genom att information från styrelsemöten eller lokalmöten enkelt kan spelas in och ses eller lyssnas på i realtid eller i efterhand.
- Minimeras administrationen till ett minimum eftersom stor del av administrationen kan automatiseras.
- Behöver man aldrig mer etikettera kuvert eller betala för porto.
Ovanstående är bara ett axplock av vad man skulle kunna göra med Det digitala medlemskapet.
Håll dig uppdaterad
Vi vill vara med och driva detta för våra befintliga och nya kunder i medlemssverige. Vill du veta hur? Följ oss på Linkedin där vi publicerar arrangemang och rapporter om hur vi kan hjälpa er att ta er till Det digitala Medlemskapet.