Systemlösningar / Middleware
Softadmin® Integrationsplattform
Har du system som fungerar för sig, men som är dåliga på att samarbeta med varandra?
Behöver du ett säkert sätt för systemintegrationer?
Ett vanligt användningsområde för ett middleware är uppdatera information mellan system, med filer som mellanlagringsform. Men Softadmin® Integrationsplattform kan mer än så; kontroll över systemintegration mellan olika system oavsett format, övervakning att information skickats och tagits emot, kontrollfunktioner som påvisar felaktig dataöverföring.

Standardlösningar för vanliga scenarion
De flesta av vardagens problem är sådana som går igen hos flera av våra kunder. Softadmin® Integrationsplattform använder därför standardupplägg för:
- Synkronisering av information, från masterdatasystem till mottagande system
- Uppdatering av kund- eller medlemsinformation, exempelvis mot SPAR-registret
- Import av prospekteringsinformation, från samarbetspartners och leverantörer
- Sammanställning och behandling av information från flera källor
En schweizisk armékniv
Softadmin® Integrationsplattform kan lösa många typer av problem åt dig, exempelvis genom att:
- Publicera din information till ett system för Business Intelligence, exempelvis Power BI
- Hålla ändringshistorik och övervaka ändringar i dina register, vilket kan vara viktigt för compliance
- Publicera din information via anpassade webservicegränssnitt
- Uppfylla rättigheter och skyldigheter enligt GDPR, exempelvis genom att tillhandahålla registerutdrag eller gallring av personuppgifter
Integrationer som hjälper dig
Knappar du in samma information i flera system? Har du system som inte kan anslutas till din nya integrationsbuss? Vi på Multisoft hjälper dig gärna att hitta det mest kostnadseffektiva sättet att använda Softadmin® Integrationsplattform för att lösa dina utmaningar:
- Via integrationsbuss eller webservice-API
- Genom en eller flera databaser, filkällor eller excelark
- Genom att hämta eller lämna filer från interna eller externa servrar
Vi hjälper dig gärna att komma igång med en dataflödesanalys eller en översikt av dina integrationer.
En helhetslösning som lever länge
Funktioner
Dashboard för driftsläge
Alla jobb behöver övervakas. När något går fel så visar Softadmin® Integrationsplattform tydligt var i processen det gått fel, och avbryter den fortsatta körningen. På så sätt unviker systemet att orsaka felaktiga uppdateringar.
Flexibel schemaläggning
Jobb i Softadmin® Integrationsplattform kan konfigureras att köra respektive jobb varje dag, vecka, månad, kvartal, måndag-fredag, på utvalda datum eller endast manuellt.
Kommunikationsmetoder
Filbaserad överföring kan göras på många sätt, bland annat SFTP, FTPS, https eller montering av filytor/windowsshares. (Softadmin® Integrationsplattform stödjer även FTP och http, men rekommenderar att andra alternativ väljs när så är möjligt.)
Rimlighetskontroller innan uppdatering
Softadmin® Integrationsplattform kan utföra rimlighetskontroller för att hitta vanliga feltyper. Fungerar inloggningen? Har vi läs- och skrivrättigheter? Är det rimligt många poster i varje fil? Är det rätt antal fält? Går XML:en att tolka? Verkar vi ha förnamn i förnamsfältet?
Enkla loggar
Loggar med djupare driftsinformation presenteras både på respektive integrations egen loggsida och i systemets total-logg, vilket gör det lättare att se saker i rätt sammanhang.
Krypterade inloggningsuppgifter
Ett middleware behöver logga in i andra system för att kunna hämta och lämna information. Idag är det en självklarhet att lagrade lösenord skyddas med kryptering.

”Idag kan vi göra kostnadsuppföljning, fakturera och dessutom hålla ordning och reda när vi har så pass många projekt.”
Mikael Granöö VD
Focus Ljusreklam
Guide: Så planerar du din kravspecifikation
Kostnaden för att åtgärda fel i IT-system sägs öka exponentiellt ju senare i skedet felen upptäcks, ända upp till 100 gånger dyrare att åtgärda i produktion än i kravställning. Varför läggs då inte mer tid på kravställningen av ett IT-system?
Blogg: Det hemmasnickrade systemet
Visst vore det bra att automatisera? Fast det är inte tal om att köpa in ett system för att stödja processen. Det är billigare — och bättre — att lösa uppgiften internt! Eller trycka in den i ett befintligt system? Eller?
Fråga oss om Softadmin® Integrationsplattform
Vill du veta mer om vår lösning för systemintegration? Kontakta oss på 08-557 778 10 eller ange dina uppgifter i formuläret så återkommer vi inom kort.