En alltmer livlig och mångfasetterad debatt bedrivs om automatiseringens för- och nackdelar. Organisationer och företrädare för politik och media uttalar sig gladeligen som experter och försöker stoppa in automatiseringen i höger- eller vänsterskalan beroende på vilket budskap man vill framföra.

Jag vill dock hävda något annat. Jag vill prata kundvärde.

Automatisering/effektivisering/robotisering är en naturlig del av utvecklingen och en förutsättning för vårt ökade välstånd såväl här i Sverige som utomlands. Det är således inte en fråga om vi skall automatisera, utan en fråga om hur vi gör det snabbast.

Det vanligaste argumentet mot automatisering är att jobben försvinner

Visst var det så att de (slavar?) som tidigare drev kvarnhjulen för att få fram mjöl blev av med sina arbeten när väderkvarnarna introducerades, men med lite perspektiv så tycker jag att det känns ganska OK. Likaledes har andra arbeten, med arbetsmiljöer som lämnar något att önska, också försvunnit genom tiderna, sumprunkare, gråterskor, roddarmadammer, spiksmeder eller sättare.

Av rent nostalgiska skäl kan man naturligtvis tycka att det är sorgligt, men att driva samhället framåt med hjälp av nostalgi, riskerar att kasta oss bakåt i utvecklingen.

Många förfasar sig över att exempelvis lastbilsförare ses som ett av de yrken som kan komma att automatiseras i framtiden, det som kanske inte framkommer i diskussionen är att lastbilsförare är det farligaste yrket i Sverige, med 12 döda förare under 2014.

Fråga vilken sjuksköterska som helst

I en någorlunda färsk undersökning visar det sig att 50% av industriarbetarna tvingas göra samma arbetsuppgifter flera gånger i timmen och att en tredjedel av alla redan har belastningsskador, goda skäl till automatisering tycker jag. Vad gäller administrativa arbeten så fråga vilken sjuksköterska som helst om hur mycket tid de lägger på administration istället för på patientvård.

Drivkraften till automatisering hävdar jag är densamma som för flertalet företag, att skapa ett större kundvärde, likväl om ”kunderna” är konsumenter, patienter eller väljare. I ett alltmer kunskapsintensivt samhälle krävs det att vi lägger så mycket tid och tankemöda som möjligt på att göra livet lättare för våra ”kunder”. Genom att automatisera repetitiva, tråkiga och icke värdeskapande arbeten ger man större möjlighet åt alla i verksamheten att vara med och bidra till att skapa kundvärden.

Så istället för att inbilla oss imaginära faror (likt Don Quijotes väderkvarnar) med automatiseringen tror jag det är dags att vi omfamnar möjligheten och fokuserar på att se potentialen, betänk väl att just väderkvarnarna var bland de första kundvärde som automatiserades.

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar on demand | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata