4 april 2016
Väderkvarnar i vägen för kundvärden
En alltmer livlig och mångfasetterad debatt bedrivs om automatiseringens för- och nackdelar. Organisationer och företrädare för politik och media uttalar sig gladeligen som experter och försöker stoppa in automatiseringen i höger- eller vänsterskalan beroende på vilket budskap man vill framföra.
Jag vill dock hävda något annat. Jag vill prata kundvärde.
Automatisering/effektivisering/robotisering är en naturlig del av utvecklingen och en förutsättning för vårt ökade välstånd såväl här i Sverige som utomlands. Det är således inte en fråga om vi skall automatisera, utan en fråga om hur vi gör det snabbast.
Det vanligaste argumentet mot automatisering är att jobben försvinner
Visst var det så att de (slavar?) som tidigare drev kvarnhjulen för att få fram mjöl blev av med sina arbeten när väderkvarnarna introducerades, men med lite perspektiv så tycker jag att det känns ganska OK. Likaledes har andra arbeten, med arbetsmiljöer som lämnar något att önska, också försvunnit genom tiderna, sumprunkare, gråterskor, roddarmadammer, spiksmeder eller sättare.
Av rent nostalgiska skäl kan man naturligtvis tycka att det är sorgligt, men att driva samhället framåt med hjälp av nostalgi, riskerar att kasta oss bakåt i utvecklingen.
Många förfasar sig över att exempelvis lastbilsförare ses som ett av de yrken som kan komma att automatiseras i framtiden, det som kanske inte framkommer i diskussionen är att lastbilsförare är det farligaste yrket i Sverige, med 12 döda förare under 2014.
Fråga vilken sjuksköterska som helst
I en någorlunda färsk undersökning visar det sig att 50% av industriarbetarna tvingas göra samma arbetsuppgifter flera gånger i timmen och att en tredjedel av alla redan har belastningsskador, goda skäl till automatisering tycker jag. Vad gäller administrativa arbeten så fråga vilken sjuksköterska som helst om hur mycket tid de lägger på administration istället för på patientvård.
Drivkraften till automatisering hävdar jag är densamma som för flertalet företag, att skapa ett större kundvärde, likväl om ”kunderna” är konsumenter, patienter eller väljare. I ett alltmer kunskapsintensivt samhälle krävs det att vi lägger så mycket tid och tankemöda som möjligt på att göra livet lättare för våra ”kunder”. Genom att automatisera repetitiva, tråkiga och icke värdeskapande arbeten ger man större möjlighet åt alla i verksamheten att vara med och bidra till att skapa kundvärden.
Så istället för att inbilla oss imaginära faror (likt Don Quijotes väderkvarnar) med automatiseringen tror jag det är dags att vi omfamnar möjligheten och fokuserar på att se potentialen, betänk väl att just väderkvarnarna var bland de första kundvärde som automatiserades.