start_kunskapsbank_1

Kunskapsbank

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed tempus pulvinar orci nec fringilla. Nam molestie sed.

Man skäms förstås för det, men det händer även i de finaste kretsar. Det är ingenting man pratar högt om, för det är lite skambelagt. En av dina bekanta befinner sig mitt i det: Han har inte kontroll över sina system.

De hänger ihop i en enda röra. Att lägga till ett fält kan gå lätt. Men kan också ta en månad... och orsaka kaskader av buggar och driftavbrott. Du – eller snarare din "bekant" – har en systemhärva på sitt bord!

Det börjar som små rara system som löser angelägna problem

Systemhärvor börjar ofta som små rara system som löser angelägna problem. Ofta är de klisterfunktioner mellan befintliga system, eller så är de små applikationer som fixar till något i ett större system. Visst, det är ett fulhack. Men det är inte realistiskt att ta fram en snygg lösning just nu. Över tiden kopplas allt fler fulhack ihop. Varje enskilt beslut går att motivera, inte minst budgetmässigt, men komplexiteten växer undan för undan. En dag är man där: Affärssidan tycker att utvecklingen går för långsamt. Utvecklarna duckar. IT-chefen vågar inte pensionera gamla system, för vem vet vad som kan hända då? Compliance-avdelningen ryser. Men hur reder man upp en systemhärva?

Strutsmetoden

Strutsmetoden är förstås en vanlig taktik. Man ignorerar härvan. Metoden fungerar så länge som kostnader och risker kan döljas. För att strutsa framgångsrikt så bör all tidrapportering sakna tydliga rubriker, både för härvan som helhet och för dess delar. Vid feluppföljning bör dina tekniker rapportera sin arbetstid på något i stil med ”Underhåll – linjeverksamhet”. Resten av personalen kan rapportera sin förlorade tid på lämpliga övrigt poster. Syns härvan inte, så finns den heller inte!

Rycka plåstret

En annan vanlig metod är att Rycka plåstret. Den är vanligast i samband med att gamla system läggs ned. Först rycker man plåstret, sen tröstar man. Metoden kan orsaka en viss smärta i organisationen, men smärtan är övergående. I en del lägen är det fullt försvarbart att rycka plåstret, i andra lägen kan det innebära helt oacceptabla affärsrisker.

Skiva elefanten

Att Skiva elefanten innebär att man gör en prioritering av de funktioner som verksamheten verkligen behöver och lägger in dem i ett nytt system. Till slut kan man enkelt klippa bort det som återstår av härvan. Eller som vi säger på Multisoft: gör först en bra kravspecifikation, och migrerar sen till ett skräddarsytt system! Hör av dig om du vill ha hjälp med din kravinsamling!

Guide: så planerar du din kravinsamling

Ladda ned dokument

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed tempus pulvinar orci nec fringilla.

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar on demand | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Om Multisoft

Revolutionerande low code platform

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed tempus pulvinar orci nec fringilla. Nam molestie sed enim quis volutpat. Phasellus ipsum tortor, porta id magna ac, bibendum vulputate.

Om oss

start_5050_2

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata