Hur ofta är det som IT-projekt stannar upp, deltagarna tittar på varandra och undrar vart den tappade bollen landat? Ett IT-projekt som saknar transparens mellan alla inblandade parter - och framförallt verktyg som hjälper till med detta lider ofta av att uppgifter faller mellan stolarna. Så hur skapar man högre samarbetsgrad?

Det går inte att ha egna agendor när man ska driva ett IT-projekt i mål. Det gäller såklart både sådant som är positivt och negativt i relation till projektets mål.

Att vara transparent är en övningsfråga för många. Vi är ovana vid att ha en fullkomligt ärlig diskussion i sammanhang där vi upplever en maktbalans, såsom mellan kund och leverantör.

Det finns gott om anledningar att känna dig osäker. I det här inlägget kan du tal del av konkreta tips på hur det kan gå till.

Ingen klarar av att driva ett avancerat IT-projekt helt smärtfritt

Var ärlig, även när det gör ont. Det kommer att dyka upp områden där alla inblandade parter har en annorlunda syn på vad som är beslutat och hur man ska gå vidare.

Därför vill du skapa en kultur i projektet. En kultur som gör att det är okej att tala om när man upptäcker olikheter. Det kan vara alla varianter av att projekttriangeln rubbas. Där tidsplanen riskerar att förskjutas, lösningen blir dyrare än vad man tänkt och man är oense kring den funktionalitet som levereras.

Eftersom ett IT-projekt ofta innefattar en blandning av interna och externa parter, så gäller ärligheten givetvis för både för kund och leverantör.

Jag har personligen varit med i flera projekt där kunden förväntar sig full ärlighet och öppenhet hos leverantören, men håller själva på hemligheter. Hemligheter såsom förändringar i projektgrupp och förändring av budget.

Överdriv ärligheten för att skapa en kultur som främjar öppenhet.

Var tydlig när det gäller ansvarsförhållanden

Inget är värre än när ett projekt står still i väntan på att någon ska fånga den tappade bollen.

Projektledarna hos vardera parten måste se till att hela tiden vara överens om vem som ansvarar för de olika projektaktiviteterna under projektet. Din partner eller leverantör har oftast större erfarenhet än de flesta kunder och bör vara tydlig med vad som gäller i projektet.

partner-leverantor

I ett projekt av den typen vi själva arbetar med, så finns det många kringaktiviteter som inte direkt kan hänföras till systemprojektet. Försök att identifiera dessa och kom överens om vem som ansvarar för utförandet.

Ligg steget före

Ingen blir glad av dåliga nyheter i efterhand. Försök att förutse vad projektet är på väg och gör detta kontinuerligt. Att upptäcka en stor förändring och kunna parera är värt mycket mer än att göra brandkårsutryckningar i efterhand.

Använd ett gemensamt system för uppföljning

Excel och word i all ära. Det kan fungera med gemensamma dokument, men det bästa är om alla parter kan arbeta i ett system där aktiviteter kan följas upp av alla. Skräckexemplen är när projektaktiviteter diskuteras i oändliga e-posttrådar med begränsad funktion för uppföljning.

Jag har arbetat i projekt där man använt något av de standardsystem som finns för ärendehantering. Min upplevelse är att de är framtagna ur den ena partens perspektiv och inte ur ett gemensamt behov. När vi arbetar i projekt använder vi ett inbyggt ärendehanteringssystem som gör att båda parter kan ange synpunkter på systemet på den gemensamma plats där man faktiskt arbetar. Det är full transparens mellan båda parter vilka aktiviteter som ska utföras och vem som är ansvarig.

När det är dags att börja testa den färdiga lösningen använder vi samma ärendehanteringssystem som testprotokoll. Och när det är dags att gå i drift finns en hel del synpunkter på bra vidareutveckling som projektgruppen kommit fram till.

Transparens och dokumentation genom hela projektet har visat sig gång efter annan, att det leder till ett väl genomfört sådant.

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar on demand | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata