Den 25 maj 2018 träder det nya EU-direktivet om dataskydd i kraft. Innehållet i dataskyddsförordningen är i stort likställt med dagens personuppgiftslag, men ett par skärpningar på vissa områden kommer att genomföras.

» Läs om förändringarna i nya dataskyddförordningen «

Inom insamlings- & medlemsorganisationer kommer dessa förändringar att påverka kärnverksamheten och sannolikt flera olika IT-system hos i stort sett alla aktörer.

Vid ändrade lagar och regler så är det enkelt att falla i fällan att bara se det som nya externt ställda krav och arbeta reaktivt för att ”klara sig precis över gärdsgården” med minsta möjliga marginal i tid.

Jag hävdar dock att det går att använda den nya dataskyddsförordningen för att skapa nya möjligheter till ökade intäkter och effektivare administration.

Alla insamlings- & medlemsorganisationer behandlar personuppgifter idag, vissa gör det systematiskt och strukturerat, andra mer på rutin, vissa (som har känsliga uppgifter om tex. religion eller hälsa) har säkerligen en högre nivå av medvetenhet och säkerhet redan idag.

Nya dataskyddsförordningen kan skapa fördelar

Nedan några exempel på hur man kan skapa fördelar i sin verksamhet när man förhåller sig till den nya lagstiftningen:

  • Det är ett ypperligt tillfälle att se över sin systemflora. Personuppgifter skall kunna registreras, spåras och ändras. Detta är komplext, inte minst om flera olika system är inblandade. Finns det kanske möjlighet att ersätta flera mindre system med ett som klarar allt (och kanske lite till)?

 

  • I och med nya krav på att dataintrång skall rapporteras inom 72 timmar kommer det behövas analys och verktyg för att snabbt kunna hantera ev. intrång. Det bästa sättet att lösa detta på är att automatisera denna process. Då är det viktigt att man har ett system där man kan skräddarsy en automatisk process som passar just er verksamhet.

 

  • Då medlemsantal och insamlade medel är några av de viktigaste styrparametrarna i era organisationer är det mycket viktigt att ha system som kan redovisa och snabbt rapportera om förändringar. När översynen ändå skall göras kan det vara värt att se över hur ni kan få ut de data som just ni behöver för att kunna styra och göra rätt saker. Nöj er inte med att ert system ”kan” få fram data, den skall vara snabbt tillgänglig, åtkomlig för rätt personer och tillförlitlig.

 

  • Personuppgifter går som en röd tråd i verksamheten, kanske man skall passa på att automatisera några av de vanligaste processerna, på det sättet frigör man tid för alla inblandade att skapa värde på andra sätt för medlemmar och kunder.

 

Vill ni ha mer inspiration och kunskap så arrangerar vi seminarier under hösten om det nya direktivet.

Ange din e-postadress nedan för att få inbjudningar till våra seminarier, artiklar och e-böcker.

Relaterade inlägg

bokning-24
Blogg
Bokningssystem
7 oktober 2024

Back to Basics: hur funkar automatiserade bokningssystem?

Vad innefattar bokningssystem? Varför välja en automatiserad systemlösning för bokning?...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
23 september 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Multisoft AB, orgnr. 556596-4011 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata