29 november 2019
Innovation och förändring – vem styr?
Hälften av befolkningen ogillar förändring – ändå är det bevisat att det är förändring som driver verksamheter framåt. Förändringar i affärsmodeller, nya produkter och tjänster eller effektivare arbetssätt.
För att en förändringskultur ska få genomslag måste den gro på alla nivåer i företaget. Allt för ofta hindras förändringar av rädsla för kostnader, begränsningar i IT-system och en skeptisk ledning.
Verksamheten har den dagliga kontakten med kunder. Där sitter sedermera de personer med störst kunskap om behovet av förändring.
Dessa medarbetare bör få tid till att tänka kreativt för att hitta områden som kan digitaliseras, automatiseras eller förbättras för att tillgodose kundernas behov. Innovation är en process som ständigt måste få bränsle.
När användarna själv får styra över förändringar i system som förbättrar eller förenklar vardagen blir systemen inte det nödvändiga onda man ofta hör om.
Vi som jobbar med system för administrativa processer får ofta höra att "det här med system är så tråkigt". Men om användarna får vara med och kravställa vad som senare ska bli en kravspecifikation, blir det genast en annan ton och systemet kommer att sannolikt att användas fullt ut.
Hur får man medarbetarna förändringsbenägna och innovativa?
Genom tydliga processer, där allas åsikter värderas lika. En förutsättning är att organisationens systemstöd är enkelt att förändra så att systemet blir en naturlig del av verksamheten och inte blir ivägsprunget när verksamheten förändras.
Att använda ett system ska inte vara tvingande, det ska vara belönande, dvs att det ska finnas någon form av incitament för användare att vilja använda systemet.
IT-avdelningens uppgift är att hålla sig informerade om ny teknik så att organisationen kan göra de tekniksprång som krävs.
När verksamheten kommer med förändringsbehov ska IT-avdelningen kunna vägleda innovatörerna i rätt riktning. Man skulle kunna se IT-avdelningen som en avancerad verktygslåda, men alla snickare bör sitta i verksamheten.
Tillsammans kan verksamhet och IT skapa innovationskraft så att organisationen kan uppnå sin fulla potential genom sitt IT-stöd.