Hälften av befolkningen ogillar förändring – ändå är det bevisat att det är förändring som driver verksamheter framåt. Förändringar i affärsmodeller, nya produkter och tjänster eller effektivare arbetssätt.

För att en förändringskultur ska få genomslag måste den gro på alla nivåer i företaget. Allt för ofta hindras förändringar av rädsla för kostnader, begränsningar i IT-system och en skeptisk ledning.

Verksamheten har den dagliga kontakten med kunder. Där sitter sedermera de personer med störst kunskap om behovet av förändring.

Dessa medarbetare bör få tid till att tänka kreativt för att hitta områden som kan digitaliseras, automatiseras eller förbättras för att tillgodose kundernas behov. Innovation är en process som ständigt måste få bränsle.

När användarna själv får styra över förändringar i system som förbättrar eller förenklar vardagen blir systemen inte det nödvändiga onda man ofta hör om.

Vi som jobbar med system för administrativa processer får ofta höra att "det här med system är så tråkigt". Men om användarna får vara med och kravställa vad som senare ska bli en kravspecifikation,  blir det genast en annan ton och systemet kommer att sannolikt att användas fullt ut.

Hur får man medarbetarna förändringsbenägna och innovativa?

Genom tydliga processer, där allas åsikter värderas lika. En förutsättning är att organisationens systemstöd är enkelt att förändra så att systemet blir en naturlig del av verksamheten och inte blir ivägsprunget när verksamheten förändras.

Att använda ett system ska inte vara tvingande, det ska vara belönande, dvs att det ska finnas någon form av incitament för användare att vilja använda systemet.

IT-avdelningens uppgift är att hålla sig informerade om ny teknik så att organisationen kan göra de tekniksprång som krävs.

När verksamheten kommer med förändringsbehov ska IT-avdelningen kunna vägleda innovatörerna i rätt riktning. Man skulle kunna se IT-avdelningen som en avancerad verktygslåda, men alla snickare bör sitta i verksamheten.

Tillsammans kan verksamhet och IT skapa innovationskraft så att organisationen kan uppnå sin fulla potential genom sitt IT-stöd.

Guide: så planerar du din kravinsamling

Ladda ned dokument

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed tempus pulvinar orci nec fringilla.

[gt_module_gravity-form admin_label="" gravity_form_id="4" show_form_title="false" show_form_description="false" enable_ajax="true" use_featured_image_as_bg="" bg_image_id="" use_css_bg="" bg_color="" use_featured_video_as_bg="" background_video_mp4="" background_video_webm="" module_classes="" module_id="" aria_label="" aria_labelledby="" aria_hidden="" html_tag="div" hide_logged_in="" hide_logged_out="" hook_id="" disabled_module="true"][/gt_module_gravity-form]

Relaterade inlägg

bokning-24
Blogg
Bokningssystem
7 oktober 2024

Back to Basics: hur funkar automatiserade bokningssystem?

Vad innefattar bokningssystem? Varför välja en automatiserad systemlösning för bokning?...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
23 september 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Om Multisoft

Revolutionerande low code platform

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed tempus pulvinar orci nec fringilla. Nam molestie sed enim quis volutpat. Phasellus ipsum tortor, porta id magna ac, bibendum vulputate.

Om oss

start_5050_2

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Multisoft AB, orgnr. 556596-4011 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata