Har du tänkt på hur ofta det uppstår friktion i samarbetet med andra? Vad får ett projekt att bromsa upp i genomförande och tappa tid och energi? Vad gör att en del beslut längs vägen aldrig blir fattade?

Har du, precis som jag, läst artiklar om att bara vart tredje projekt kommer i mål på utsatt tid och budget? Eller att 75% av IT-projekten enligt företagsledningar kommer att misslyckas?

Vad skapar friktion i ett projekt?

Säkert har du erfarenhet kring detta. Alldeles säkert finns det olika svar på varför friktion uppstår i olika projekt.

Jag ställde frågan till ett antal affärsutvecklare, projektledare, verksamhetskonsulter. Eftersom dessa består av analytiskt lagda, tävlingsorienterade och empatiskt inkännande individer så bad jag dem besvara med ett ord. Eller åtminstone så nära ETT ord som möjligt –ibland får individer med den beskrivningen det svårt att svara binärt utan att beskriva målande.

Jag njöt av svaren.

Missförstånd

Ett av de vanligaste svaren var rätt och slätt missförstånd. Man säger en sak, men menar kanske något lite annat. Mottagaren hör eller läser på sitt sätt och tolkar det ytterligare en gång. Bara i de två senaste meningarna finns fyra möjliga källor till missförstånd, minst.

Fikonspråk och Facktermer

Experter och sakkunniga har sin terminologi, kundverksamheter har sin terminologi. Ibland kolliderar dessa, ibland betyder samma ord eller samma förkortning helt olika saker. Den senaste som har skapat förvirring för mig är VU. Fikonspråket är en trotjänare när det kommer till friktionsskapande och det ser heller inte ut att minska – tvärtom.

Tidsbrist som leder till frustration.

Frustration är verkligen ingen bra lekkamrat i projektlådan och den föds inte sällan ur en tidsbrist. När tiden är knapp slutar vi i viss mån tänka och allt mindre kommunicera rationellt. Vi räddar det som räddas kan, och i 99%* av fallen är det det som står mig själv närmast som räddas.

*Alla generaliseringar är av ondo – ävenså denna.

Grundorsaken till friktion i IT-projekt

Men, åter till min lilla enkät. Där var det ett ord – ja, faktiskt ett enda ord som förekom flest gånger i svaren. Kan du gissa vilket? Ordet som ligger till grund för såväl missförstånd, fikonspråk och den där frustrationen.

Kommunikation.

Alltså, det mest grundläggande: vi kommunicerar på ett sätt så att vi missförstår varandra.

Mina tankar far iväg direkt. Hur kommunicerar jag egentligen med min käresta, mina barn, mina vänner? Hur ofta flyter dessa samtal bra och hur löser vi våra missförstånd..? Så för att koppla detta till mitt professionella jag – skulle man kunna använda samma verktyg?

Absolut! Visst finns det enkla men väldigt kraftfulla åtgärder man kan vidta för att minska risken för friktion i IT-projekt. Fråga. Förstå. Respektera. Lyssna. Var nöjd så eller kanske förtydliga. Fråga mer. Se till att ha det som en del av projektmodellen.

Komplexa projekt, inte projektmodeller

Verksamhetsprojekt och IT-projekt är komplexa - men det behöver inte betyda att projektmodellen ska vara det.

Har er partner en tydlig och kraftfull projektmodell?

Har er partner ett bankande hjärta?

partner-leverantor

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar on demand | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata