— ”Vad gör du för något?”

— ”Jag levererar tråkiga system.”

— ”Det låter intressant, berätta mer!”

Ovanstående är bland det första jag sa till Micael, VD för en av våra kunder. Jag vill poängtera att jag inte var på ett säljmöte, utan på ett kalas där jag ville slippa prata jobb. Det gick sådär. Micaels system gick i drift nu i dagarna.

Micael hade en jobbmässig utmaning där Multisoft visade sig vara den perfekta leverantören. Hans kollega Annica hann varje månad precis leverera basrapporterna till sina kunder... innan det var dags för teamet att börja arbeta på nästa månads rapporter. Det fanns aldrig tid att leverera de rapporter som skulle ge ett riktigt mervärde. Tiden räckte bara till att uppfylla baskraven. Läsa ut grunddata ur affärssystemet. Hacka om till kundanpassade rapporter. Maila ut resultatet. Skölj och börja om! Kan vi inte bättre än såhär 2016 undrade Micael? Jag gick (något motvilligt) in i säljläge. Det hela ledde till att Micaels företag blev kund hos oss. Men först: en kravinsamling à la Multisoft!

Men framtagandet av kravspecifikationen gick trögt. Riktigt trögt. Problemet var att mitt utsedda intervjuoffer – Martin – trots utmärkta kvalifikationer i övrigt inte hade all information som behövdes för att definiera nödvändiga krav. Du undrar säkert "Några rapporter – hur svårt kan det vara?" Jag ska inte gå in på detaljer, men det var komplexare än du kan tro. Massor av bivillkor och komplexiteter i indatat. I såna lägen lovar jag att en kravinsamlare från Multisoft kommer att vara besvärlig mot dig. Vi mäts på om projektet ger en nöjd kund, inte på hur många timmar vi säljer. Vi varken kan (eller får) avsluta en kravinsamling innan vi vet vilken affärsnytta systemet ska leverera, och HUR systemet ska fungera för att ge den utlovande affärsnyttan.

Kravinsamlingen drog som sagt ut på tiden, men sen föreslog Martin att vi kanske skulle intervjua Agneta. Agneta visade sig ha pusselbitarna som behövdes, och projektet kunde levereras. På överenskommen tid och till överenskommet pris. Vi på Multisofts kravinsamling kan, vill och vågar vara besvärliga. Vi gräver tills kravbilden är klar. När det är gjort – men först då – vill vi sälja ett system till dig.

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata