SIQ, Institutet för Kvalitetsutveckling visar på att kvalitetsbristkostnader bedöms uppgå till mellan 10-30 % av företags omsättning årligen. Det hävdas också att 90 % av alla fel går att härröra till den mänskliga faktorn. Det gör att i bästa fall har ett genomsnittligt företag kvalitetsbristkostnader på 9 % av sin omsättning som är relaterade till den mänskliga faktorn… NIO PROCENT, i bästa fall! För de flesta företag som kämpar med sina marginaler skulle detta kunna påverka vinsten med 100 %. Den genomsnittliga administrationskostnaden hos företag och organisationer kan uppskattas till ca 20 %. För ett företag med 100 MSEK i omsättning innebär det att kvalitetsbristkostnaden inom administration enbart, relaterat till mänskliga fel genererar kostnader på minst 1,8 MSEK per år. Det är 1,8 MSEK som skulle kunnat återinvesteras i ny utrusning, snabbare processer, kompetensutveckling, internationalisering mm. Detta även obeaktat de fel som kan dyka upp (eller inte dyka upp) i beslutsunderlag, årsredovisningar mm. som kan komma att påverka företagets strategiska beslut och värde.

Vi jobbar ständigt med att öka vår kundnöjdhet

Jag hade nyligen ett försäkringsärende, när jag ringde mitt försäkringsbolag vid middagstid (när jag hade tid) för att ställa en fråga om en faktura jag fått från ett byggföretag, blev jag hänvisad till ”Vi jobbar ständig med att öka vår kundnöjdhet, vi har öppet mellan 9-17”. Min nöjdhet var inte på topp. När jag ringde på kontorstid dagen efter blev jag kopplad till två olika personer och fick till slut reda på att jag skulle kontakta byggföretaget direkt. Frågan var inte avancerad och ställs säkert flera gånger per dag till detta försäkringsbolag. Varför inte automatisera kundtjänsten, tekniken finns. Kanske kommer vi att om några år ”Kräva att få prata med en dator”, som kan ge oss svaret på våra frågor oavsett tid på dygnet eller vem som råkar sitta i kundtjänsten just idag. Efter ett par turer visade sig att den faktura jag fått från byggföretaget, inte skulle gått till mig utan direkt till försäkringsbolaget. Se där, säkert en del av de 9 % som det byggföretaget hade kunnat bespara sig, dessutom hade jag lagt egen tid och energi på ärendet, vilket skapade ”badwill” för både försäkringsbolaget och byggföretaget. Automatisering av administrativa processer brukar ses som ett sätt att kapa kostnader, men fråga är om inte de stora värdena ligger i förbättrad kundservice och minskad ”badwill”.

Relaterade inlägg

bokning-24
Blogg
Bokningssystem
7 oktober 2024

Back to Basics: hur funkar automatiserade bokningssystem?

Vad innefattar bokningssystem? Varför välja en automatiserad systemlösning för bokning?...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
23 september 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Multisoft AB, orgnr. 556596-4011 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata