Att förstå och tolka organisationens problem är en vardaglig brottningsmatch för dig som verksamhetsutvecklare och projektledare. Men med många "varför", "hur" och en "värdetrappa", så får du ett försprång – varje gång.

En viktig förutsättning när du inleder ett projekt är givetvis att ha en vision om var du vill nå med din verksamhet och med ditt projekt, men i samband med det (eller kanske till och med innan) så måste du förstå varför ni inte redan är där.

Varför, varför, varför = Grundorsak

Som projektledare eller Verksamhetsutvecklare är ditt absolut viktigaste redskap frågan ”Varför?”. Gärna med ett efterföljande “hur?”.

Det kan tänkas vara självklart, tänker du. Men för att förstå organisationens problem på djupet kräver otaliga frågor ”varför?” – och det är först när svaren börjar ta slut som man kan komma till botten med sin organisations problem. En annan etablerad metod för detta är 5 whys.

Det är först då du kan börja tolka problemen och själv ta reda på svaret, för att på så sätt skapa dig en förståelse för en eventuell lösning.

Hur skaffar du dig då en förståelse över de problem som finns? Här finns det tyvärr inget enkelt svar då varje organisation är unik och likaså problemen. Varje problem eller utmaning kräver mer eller mindre en egen handlingsplan.

Däremot finns det ett fantastiskt verktyg att börja med – värdetrappan. Med värdetrappan kan du, med dina "varför", fundera på om det finns någon annan lösning på svaret ”Hur?”.

varfor-500×278

Tolka problem med värdetrappan

Värdetrappan är ett värdefullt verktyg för att skapa en förståelse för organisationen och dess rollbaserade problem. Svaren hjälper dig att bilda en uppfattning om hur du kan tackla dem.

Enkelt beskrivet så är värdetrappan en hierarkisk struktur, med mission i toppen och komponentkrav längst ner i djupet. Allt – varje steg – ska understödja missionen.

I bildexemplet ovan finns t.ex. ekonomiska krav som ett andra steg och verksamhetskrav som ett tredje steg. När man ställer frågan ”Varför” ska man alltid få ett svar som gör att man hamnar på ett övre steg i trappan. Vi kan ta ett exempel med en verksamhetsförändring:

1. Varför måste jag förstå och tolka organisationens problem  
För att kunna inleda en förändringsresa (Processkrav)

2. Varför måste jag inleda en förändringsresa  
För att kunna förändra verksamheten/processen/organisationen till det bättre (Verksamhetskrav)

3. Varför måste jag förändra verksamheten/processen/organisationen till det bättre? 
För att organisationen ska kunna använda sina resurser bättre (Ekonomiskt krav)

4. Varför måste företaget använda sina resurser bättre? 
För att organisationen ska kunna uppnå sin mission på ett effektivare sätt (Mission)

varfor-500×278

För att sedan ta sig ner i värdetrappan ställer man sig istället frågan ”Hur?”

1. Hur ska företaget uppnå sin misson? 
Genom att använda sina resurser bättre

2. Hur gör jag för att företaget ska använda sina resurser bättre? 
Genom att förändra verksamheten/processen/organisationen

3. Hur gör jag för att inleda en förändringsresa? 
Genom att förstå organisationens problem

4. Hur gör jag för att förstå och tolka organisationens problem? 
Genom att ställa frågan ”Varför?” och ”Hur?” och tolka svaren

5. Hur gör jag för att ställa frågorna och tolka svaren? 
Genom att använda värdetrappan

 

New call-to-action

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata