I hård konkurrens, kämpar de flesta företag med näbbar och klor, med att differentiera sig och anpassa sitt tjänste- och produktutbud för att kunna behålla och vinna nya kunders uppmärksamhet och förtroende.

Säljare och marknadsavdelningar tvingas att anpassa och knåda erbjudanden, avtalsvillkor och kampanjer för att hålla sig aktuella och inte hamna efter.

Det jag ofta ser, är att när säljarna baxar hem nya avtal och projekt och kundernas order trillar in, så kan nästa led i processen inte hantera dessa utan att skapa manuella specialrutiner.

Det kan handla om nya produktvarianter, smarta avtalskonstruktioner, anpassade leveransvillkor, vitesklausuler - Parametrar som styr hur kunden skall få sin order tillverkad, levererad, dokumenterad, installerad och fakturerad.

Arbetskostnad vs. Konsekvenskostnad

När befintliga verksamhetssystem inte kan hantera de nya parametrarna, skapas det istället manuella listor, Excelblad, kalendernoteringar osv. för att komplettera registrerade kundorders.

Det skapas ett drivankare med manuella rutiner som är beroende av specifika nyckelpersoner för att de skall uppmärksammas och följas.

Själva arbetskostnaden för att hantera detta är inte det viktigaste utan konsekvenserna när det blir fel.

Och fel kommer det att bli.

100% säkert.

Och det är era kunder som kommer drabbas.

Exempel på konsekvenskostnader:

  • Annullera/uppdatera/skapa ny order
  • Returkostnader
  • Kassationskostnader
  • Extra lagerhanteringskostnader
  • Expressfrakt
  • Viten
  • Cashflow kostnader/avvisade fakturor
  • Missade affärsmöjligheter

I den perfekta kundordern behöver alla förstå kunden

För att uppnå den perfekta kundordern behöver dina verksamhetssystem vara flexibla och anpassningsbara för att du snabbt ska kunna implementera nya erbjudanden, avtalsvarianter och kundunika ordertillägg.

Inte bara i marknad- och säljprocessen utan genom hela förädlingskedjan och faktureringen. Alla medarbetare måste kunna förstå vad och hur kunden önskar sin order hanterad och informationen måste levereras och kvitteras inom ramen för ordinarie processer för att undvika den mänskliga faktorn.

Som Gunde Svan uttryckte det:
”Tränar du på samma sätt som någon annan kan du aldrig bli bäst, på sin höjd lika bra."

Hänger era system för orderläggning och fakturering med i svängarna?

ebok_banner

 

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar on demand | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata