Svenska fackförbund har svårt att attrahera nya medlemmar och inom vissa förbund sviktar även engagemanget. Nu krävs mod och vilja att förändra en föråldrad prismodell.

Seminarium 7:e nov: Från gamla strukturer till digitalt medlemskap

Som fackmedlem idag, baseras din medlemsavgift på din position i livet. Det vill säga om du är studerande, yrkesverksam eller är pensionär. Det gör modellen till unik i sitt slag, om vi tittar på en samtid och framtid där fler och fler (oberoende av bransch) paketerar pris baserat på utnyttjande.

Från konsumenthåll finns det en etablerad vana att konsumera tjänster på det här sättet. Istället för att nämna de mest frekventa exemplen som Spotify, Netflix och Uber - så tänkte jag istället dra paralleller med en bransch som rent kategorisk erbjuder liknande tjänster. För kokar vi ner vad ett fackförbund faktiskt erbjuder och säljer, så är det trygghet.

En inte allt för långsökt jämförelse är därför försäkringsbranschen.

Försäkringsbranschen har som många andra fått sina affärsmodeller utmanade genom åren. För en tid sedan gick det exempelvis läsa om de första blockchain-baserade försäkringstjänsterna. Och för den som äger en bil, så känner du säkert igen dig i känslan av kollektiv bestraffning när du ska betala in årspremien för din bilförsäkring.

Det var i den känslan tjänster som Paydrive föddes. Som istället för att betala en generell summa baserat på din historik och vart du bor, betalar för hur du kör. Med en liten dosa i bilen så analyseras din körstil och du betalar baserat på om du är en fartdåre eller vägsnigel.

Det är så vi vill betala. För hur vi utnyttjar något eller har behov av.

Fackförbundens prismodell är dyr för alla parter

Fackförbund lägger enormt mycket tid och administration på att få ut avi:er till sina medlemmar, därför har många satsat på autogiro i många år. Detta har dock inte någon betydelse då man har svårt att motivera värdet av medlemsavgiften och det finns en nedåtgående trend av medlemsantalet i flera av de stora förbunden. Minskade administrativa kostnader ger inte ökade intäkter.

En stor del av administrationen ligger inte minst på marknadssidan, där man lägger hela sin strategi på att identifiera medlemmarnas position i livet för att få dem att betala rätt avgift.

Om vi leker med den mycket kittlande tanken att medlemmen själv bestämmer vad och vilka tjänster hen är i behov av, så är min bestämda uppfattning att administrationskostnaderna skulle minska. Kanske till och med väldigt mycket. Dessutom ligger det i modellens natur att kundens aktivitet blir högre, när hen nu får bestämma själv.

Hur skulle en differentierad prissättning se ut?

Även om vi låter medlemmen själv bestämma, så krävs givetvis någon form av paketering. Är jag exempelvis student så borde jag rimligtvis erbjudas tjänster som CV-skrivning och söka-jobb-information. När jag sedan är ute i näringslivet borde jag erbjudas ett flexibelt medlemskap som baserat på vad jag har för behov, eller planerar att utnyttja.

Givetvis borde det finnas något slags baspaket, som inkluderar intressepolitik, kollektivavtalsförhandlingar och lokal organisation.

  • Ett valbart servicepaket, som inkluderar kurser och seminarier samt jourkontakter.
  • Valbara tilläggstjänster som inkluderar personlig service som exempelvis förhandlingsstöd.

Rent tekniskt finns det inget hinder att implementera detta, men det krävs en stor portion mod och vilja. Min envisa tro är att detta dels skapar trovärdighet för medlemmarna och att det dels är en möjliggörare för fackförbund att arbeta datadrivet och fördela resurser på ett smartare sätt.

När det dags att välja en partner för den tekniska implementationen är det därför lika viktigt att man säkerställer att ens partner förstår och kan hjälpa till med implementationen i den verkliga verksamheten.

En databasmodell kan vi ändra på ett kick, men att ändra beteenden kräver ett inkluderande arbetssätt såväl som utbildning, tid och tålamod. Ett system som har skapats i samråd med och är förankrat i verksamheten har alla möjligheter att ge de effekter man räknat med.

Seminarium 7:e nov: Från gamla strukturer till digitalt medlemskap

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar on demand | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata