Jag har varit verksam i många år inom medlems- och insamlingsbranschen och drömmer här om det perfekta betalningsflödet. Kanske drömmer fler som jag och frågan är, når din organisation dit först?

Jag satte mig på tåget och hade precis 5 minuters färd innan tåget skulle anlända till Östra Station. Jag började planlöst pilla på telefonen. I mailkorgen såg jag några nya mail. Det första var ett mail med en bifogad pdf som innehöll en e-postfaktura från sonens fotbollsförening. Jag lät fakturan bli liggande eftersom jag inte hade tid att logga in på internetbanken för att välja rätt betalningskonto, knappa in mottagarkonto, OCR, betaldatum och belopp samt verifiera med BankID.

Nästa mail var från en medlemsorganisation som ville att jag skulle förnya mitt medlemskap som höll på att gå ut. Ingen pdf bifogad utan endast en klickbar länk som skulle ta mig till betalning. Jag blev nyfiken och hade ändå fyra minuters restid kvar så jag klickade på länken som efter identifiering med BankID tog mig till Min Sida hos organisationen. Där passade jag på att klicka Ja till en öppen inbjudan till ett seminarium. Markerade Ja för att betala årsavgiften och Ja för att skänka ett överskjutande gåvobelopp för att avrunda till närmsta hundralapp. Därefter så klickade jag för Swish betalning. Öppnade Swish-Appen som väntade på att jag skulle godkänna betalningsförfrågan från organisationen. Efter signering och betalning ok besked på skärmen så stängde jag telefonen och tittade ut genom fönstret när jag rullade in mot stan.

Det plingade till i telefonen. Organisationen hade SMS:at ett tack för gåvan. I meddelandet fanns en klickbar länk som jag nyfiket klickade på. Länken ledde till ett YouTube klipp där organisationen kortfattat beskrev projektet dit min gåva ska användas. Då jag klev av tåget så hade mitt humör stigit och jag kände mig glad över att ha gjort nytta för någon.

Hjulen snurrar fortare än någonsin

Historien ovan visar hur man kan skräddarsy flöden så att de upplevs som personliga och proffsiga samt minimera det manuella jobbet för både betalare och mottagare.

Det går fort nu. Om fakturor via e-post kändes som framtiden för några år sedan så har telefoner, Appar och BankID öppnat helt nya möjligheter och kanaler, tex "Swisha en gåva" eller "Swisha ditt medlemskap".  Ny teknik är förknippat med risktagande och kostnader initialt, men framgången är total då man lyckas automatisera ett flöde som genererar pengar och ändå aldrig varit kul eller värdeökande att administrera manuellt.

Om en medlem tycker om oss så stannar de väl kvar ändå?

Kanske. Jag har sagt det förr och säger det igen. De organisationer som inte mäktar med eller inte prioriterar att bevaka att deras intressenter kan betala enkelt riskerar att hamna på efterkälken i medlemstal till förmån för de organisationer som gjort det enkelt.

Sedan några veckor är Swish för Handel åter lanserat och jag gissar att vi går en spännande tid till mötes med många nya sätt att använda Swish betalningar.

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata