Back to Basics: vad är ett verksamhetsysstem?

Vad är ett verksamhetssystem och vad är de stora fördelarna med en digital systemlösning anpassad för er verksamhet, oavsett om du jobbar i vård, bygg eller bank? Detta klargör vi steg-för-steg i detta blogginlägg som tar dig back to basics med verksamhetssystem - från definition till branschspecifika funktioner.

Vad är ett verksamhetssystem?

Vi början från början. Alla verksamheter – oavsett bransch eller verksamhetstyp - behöver verktyg för att strukturera och effektivisera dess arbetsrutiner. I grunden handlar verksamhetssystem om ett enhetligt systemstöd som hjälper er att ta er verksamhet från punkt A till punkt B och nå era uppsatta mål i tid.

Varför välja ett anpassningsbart verksamhetssystem?

På Multisoft levererar vi systemlösningar anpassade efter era verksamhetsbehov, era krav och er framtidsvision. Ett verksamhetssystem för just er verksamhet med andra ord. Vad innebär detta i praktiken? Anpassning innefattar att ert system ska vara verksamhetsdesignat efter verksamheten och dess bransch – inte tvärtom. Rätt funktioner, varken för många eller för få för att minimera förvirring och dålig användarvänlighet samt avsaknaden av någon viktig process. Behöver ni kunna komma åt systemet varsomhelst och närsomhelst istället för att vara fast vid skrivbordet? Välj molnbaserat! Behöver ni verksamhetssystem men även ett onboardingsystem - då är integrering A och O. Detta leder oss smidigt över till nästa punkt (där vi förklarar detta lite närmare)...

Vad ska en hålla utkik efter i ett nytt verksamhetssystem?

… vilka funktioner är viktiga att ha i ett verksamhetssystem för att detta ska vara så tids- och resurseffektivt som möjligt? I våra back to basics inlägg brukar vi kartlägga funktioner som är extra viktiga i ett verksamhetssystem för att kickstarta igång optimeringen av era arbetsprocesser. Denna gång vill vi rikta er uppmärksamhet mot:

#1 Automatisering av era arbetsprocesser

Det första steget mot ett optimerat verksamhetssystem som hjälper er att spara tid är automatiserad administration. Låt era medarbetare lägga deras värdefulla tid på långsiktig planering och värdeskapande istället för repetitiva administrativa uppgifter. Men mindre manuell inblandning sjunker även risken för fel. Eliminera kostsamma och förvirrande rutiner som leder till dubbelarbete och personberoende - låt systemet sköta allt istället.

Funktioner som förenklar administration kan exempelvis vara:

  • Förifyllda fält vid rapportering
  • Checklistor
  • Dokument, avtal, data och annan kritisk information samlat på en sökbar plats
  • Automatiska bekräftelser vid genomförda ärenden, bokningar, ordrar eller liknande samt påminnelser vid avstannade ärenden, deadlines som närmar sig

#2 Rätt vy för rätt medarbetare

Användarvänlighet bör alltid vara i fokus när det är dags för att implementera ett nytt systemstöd eller digitalt verktyg. Detta innebär dels att ni bör söka efter en systemlösning som samlar allt ni behöver på en plats med hjälp av integrering (inte bara andra system som t.ex. onboarding, rekrytering, ekonomisystem men även funktioner som Active Directory (AD) som förenklar introduktion för nya användare). Användarvänlighet innebär också att ert system ska vara anpassat efter er – inte ha onödiga standardfunktioner som ni behöver undvika och lägga tanketid på, och heller inte för få funktioner så att ni behöver införskaffa flera parallella verktyg och system.

#3 Branschanpassat verksamhetssystem

Detta kan tyckas väldigt brett och allmänt men faktumet är att rätt verksamhetssystem är anpassat efter er verksamhets helhet – vilket ofta innebär vissa branschstandards och krav. KYC/AML, GDPR, omställning inför P27. Ni ska kunna vara trygga i att ert system, nu och på lång sikt, är anpassat efter er industri och bransch samt de regler och krav som råder (detta i sin tur ökar också er konkurrenskraft). En systemlösning ska inte bara underhållas kontinuerligt men också kunna vidareutvecklas så att ert systemstöd fortsätter stötta er när ni växer och era behov förändras.

Nästa steg mot ett digitalt verksamhetssystem

Systemlösningar för verksamheter eller verksamhetssystem kan verka vara ett väldigt brett ämne men med detta blogginlägg hoppas vi att du fått en bild av hur precist ett sådant egentligen är, eller bör vara. Ett systemstöd designat för just er verksamhet kommer göra era arbetsprocesser mer lönsamma, effektiva och spara tid så att era användare blir nöjda nu men även i framtiden. Det är viktigt att tänka på att er digitala lösning inte ska vara en släcka brand-lösning som håller på kort sikt enbart. På Multisoft ser vi till att er vidareutveckla ert verksamhetssystem. Nyfiken på att lära dig mer om verksamhetssystem? Läs mer om våra systemlösningar eller kontakta oss direkt så pratar vi vidare.

Relaterade inlägg

Läs fler blogginlägg och guider i vår kunskapsbank.

bokning-24
Blogg
Bokningssystem
7 oktober 2024

Back to Basics: hur funkar automatiserade bokningssystem?

Vad innefattar bokningssystem? Varför välja en automatiserad systemlösning för bokning?...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
23 september 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Kontaktuppgifter

Vill du veta mer om våra systemlösningar för orderhantering? Kontakta oss!

[gt_module_gravity-form admin_label="" gravity_form_id="2" show_form_title="true" show_form_description="false" enable_ajax="true" use_featured_image_as_bg="" bg_image_id="" use_css_bg="" bg_color="" use_featured_video_as_bg="" background_video_mp4="" background_video_webm="" module_classes="" module_id="" aria_label="" aria_labelledby="" aria_hidden="" html_tag="div" hide_logged_in="" hide_logged_out="" hook_id="" disabled_module="true"][/gt_module_gravity-form]

Kontakta oss

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Multisoft AB, orgnr. 556596-4011 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata