20 juli 2022
Back to Basics: vad är CRM/kundregister och hur funkar det?
Resan mot en ny systemlösning är inte alltid lätt - valet av systemstöd kan verka oändligt och hur ska man då veta vad som är precis rätt för just ens egen verksamhet? På Multisoft försöker vi i vår blogg-serie Back to Basics att hjälpa dig som söker system genom att ta det tillbaka till grunderna. Denna gång tar vi oss an CRM/kundregister och vad ett digitalt systemstöd för CRM kan göra för dig.
Psstt... är du nyfiken på tidigare blogginlägg? Sök i vår kunskapsbank för att lära dig mer om grunderna i olika systemlösningar!
Vad betyder CRM?
CRM står för Customer Relationship Management och är namnet på verktyg som samlar all information om nuvarande eller potentiella kunder - allt för att göra kontakt och relationsbygge enklare. CRM hjälper dig även med att identifiera kundbehov. Riktigt smart, va?
Vad innefattar CRM-system?
CRM-system möjliggör smidig hantering av kundregister och kunder med hjälp av digitala systemstöd. En systemlösning för CRM förenklar era arbetsprocesser och bör samla all info och data på en plats så att ni kan analysera, prognostisera, kommunicera och mycket mer i ett enhetligt IT-verktyg.
Vad ska ditt kundregister göra för dig?
När en påbörjar resan mot en ny systemlösning är det alltid bra att ha med sig sitt varför och vad? Varför söker vi ett system och vad ska ett CRM system göra för oss och vår verksamhet? Nedan har vi listat tre centrala beståndsdelar i CRM och system för kundregister, enligt oss. Oavsett om du väljer oss eller inte så är dessa viktiga att ha med sig.
1. Automatisering: förenkla CRM-administration
Kundhantering innefattar mycket administration - när administration blir beroende av hög manuell inblandning och nyckelpersoner eller är utspridd över flera verktyg och Excel-filer är risken hög för personberonde, dubbelarbete och fel. Med automatiserad administration slipper medarbetare långdraget repetitivt arbete och systemet ser till att ingen information dubbel-lagras samt att inget ärende glöms bort eller ramlar mellan stolarna. Automatisering genererar tids- och resurseffektiv CRM och hantering av kundinformation.
(Extra tips: Multisoft systemlösningar skickar alltid påminnelser och varningar om ett ärende skulle stanna av eller vara felaktigt ifyllt).
2. Anpassning: systemlösningar som uppfyller verksamhetskrav
Ert system ska stötta er vision – det ska anpassas efter er verksamhet och inte tvärtom. Ni vet bäst vad ni behöver och det är sedan upp till IT-leverantören att omsätta visionen i praktiken. Bygget ska börja med en kartläggning av era behov, krav och önskemål, därför att ett system som är individuellt anpassat efter er enskilda verksamhet är konkurrenskraftigt. Hur? Jo, genom att det är designat precis efter det ni behöver – inga överflödiga standardfunktioner och ingen avsaknad som kräver fler parallella verktyg. Anpassning sparar tid och pengar och ger er mer tid för framtida planer istället för att släcka administrativa bränder.
3. Integration: samla allt ni behöver på en plats
Det är sällan stora företag bara behöver CRM och inget mer. Oftast sitter medarbetare därför i ett separat verktyg för CRM, rekrytering, onboarding, bokning, ekonomihantering. För att optimera ens arbetsprocesser är det viktigt att hitta ett system som samlar allt på ett ställe och ger medarbetare (såväl som ledningen) en tydlig överblick. Med överblick över alla delar av er organisation och tydliga flöden mellan olika funktioner blir era arbetsprocesser och hantering av kundregister enklare och smidigare. På Multisoft ser vi alltid till att underhålla systemlösningar och integrationer så att de fortsätter vara konkurrenskraftiga även om och när ett nytt Swish eller Bank-ID (t.ex.) skulle dyka upp.
Nästa steg mot smidigt CRM och effektiv kundhantering
Redo för CRM? Läs mer om Multisofts lösningar för CRM/kundregister och kundhantering, med anpassningsbara funktioner som self-service för kunden, KPI:er samt dokument- och avtalsmallar, eller kontakta oss direkt så hjälper vi dig att ta nästa steg.