Intäkterna för organisationer med 90-konto har ökat med 63% sedan 2003, men trots detta minskar den andel av hushållens konsumtion som går till givande. Här är 8 sätt att få en givare att gå hela vägen till betalning. 

Hushållen ökar sin konsumtion och för de icke-vinstdrivna organisationerna gäller det att ha enkla metoder för att givaren ska välja just din organisation och därefter ta sig hela vägen till betalning.

Medlems- och Insamlingsorganisationerna konkurrerar inte bara med varandra utan med all övrig konsumtion som inte är att betrakta som livsnödvändig.

Precis som för all e-handel vill givaren att det ska vara enkelt. Enligt Dibs utredning från 2015 "Svensk handel", var det 38% av konsumenterna som avbröt ett köp därför att de inte fick betala på det sätt man önskade. Det är ett starkt argument som understödjer att det gäller att göra gåvoresan problemfri för givaren för att undvika att tappa intäkter.

Här följer 8 sätt som får din givare att gå hela vägen till betalning.

1. Underlätta medgivandeprocessen

Se till att givaren inte behöver fylla i långa blanketter i en stressad situation, t ex vid F2F-värvning. Skicka inte heller hem blanketter till givaren och hoppas att den kommer att bli ifylld. Se till att givaren med minimal information kan starta ett autogiro-givande redan vid beslut, gärna från flera plattformar t ex telefon, ipad, dator mfl.

2. Undvik förvirring

Givaren ska inte uppleva att man vid betalning hamnar hos en annan organisation eller hos ett annat företag. Givaren måste känna sig trygg under hela inmatningsprocessen. Om man på en webbplats känner sig osäker på om man fortfarande är på organisationens webbplats finns det stor risk att man avbryter köpet.

3. Låt givaren bestämma själv men styr mot återkommande givande

Givaren vill idag få möjligheter att själv bestämma hur givandet ska göras. Uppvisa alla möjligheter som finns men styr givaren mot ett återkommande givande.

4. Klä på uppgifter på givaren i ett senare läge

Idag finns det en uppsjö av leverantörer som erbjuder alltifrån adressuppgifter till mer sofistikerat marknadsdata. Låt givaren ange så lite som möjligt och fyll på med fler uppgifter i en automatiserad process i efterhand. Det här är ett område som lätt kan konkurrensutsättas och det är lätt att byta leverantör när bättre information kan erbjudas av en annan.

5. Underlätta registrering och betalning vid minnesgåvor

Köp av minnesgåvor görs ofta i ett känsligt läge hos givaren. Underlätta med förslag på texter till minnesblad. Många givare hoppar av när man inte vet vilken adress begravningsbyrån har. Detta kan organisationen hjälpa givaren med.

6. Erbjud många olika vägar och sätt att ge

Organisationen måste kunna erbjuda olika möjligheter men för att inte få ett monster att administrera bör varje kanal och betalsätt hanteras på liknande sätt i CRM-systemet. När nya möjligheter och betalningskanaler ska adderas skall det vara enkelt att erbjuda dessa utan mer administration.

7. Visa att betalningsfunktionerna är säkra

Det finns fortfarande en stor osäkerhet vid betalningar via e-handel. Visa att betalningsfunktionerna är säkra så känner sig givaren trygg hela vägen.

8. Var snabb med återkoppling när givaren anmält intresse via telefon

Återkoppla med ett sms med länk till rätt formulär så träffar du givarens intresse direkt vid köptillfället och inte vid ett senare tillfälle. Var noga med att återkoppla och bekräfta med organisationen som avsändare.

Glöm inte bort att ge en återkoppling till de givare som klarat hela vägen. Kommunicera ett konkret tack när givaren fortfarande har i färskt minna att hen har givit. Som i alla försäljningssituationer gäller det att fånga kunden när man fattat sitt köpbeslut. Dröjer man för länge är det stor risk att givaren väljer en annan organisation för sin gåva.

Det handlar om att kanaler och system måste vara tätt integrerade med varandra så att givaren inte upplever otrygghet eller får ett avbrott i sin gåvoprocess.

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar on demand | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata