Kostnaden för misslyckade IT-projekt för bland annat affärssystem uppgår till 30 miljarder per år i Sverige. Med ett ödmjukt antagande om att ingen vill just misslyckas, vad är det som går fel? Vi har listat tre vanliga fallgropar att undvika i ditt nästa IT-projekt.

1. ”ALLA FÖRSTÅR VÄL EFFEKTMÅLEN?”

Effektmål, vad som förväntas komma ut ur ett projekt, är ett oundvikligt ledord inom projekt. Det kan vara ökad försäljning, högre lönsamhet eller bättre kvalitet, men trots att det är så pass centralt i projektet kan den skilja sig markant mellan beställare och projekt–ledare.

Definiera effektmålen, tillsammans, så undviker du att leverera högre kvalitet när beställaren beställde högre effektivitet.

2. ATT INTE ÄGA KRAVEN

Att äga ett krav är enkelt, sett från ett fågelperspektiv. Du ställer ett krav och ansvarar för att det är relevant. Att ta ansvar för att kraven stämmer överens med verksamhetens behov däremot, är inte riktigt lika enkelt.

Därför har det blivit en så kallad vattendelare: Ska verksamheten eller leverantören, ofta tilltalad som specialister, äga kraven ?

”Specialister” – det är inte helt utan anledning de kallas så. De kan komma igång snabbt med en lösning, men som antagligen är standardiserad. Det innebär att du får klara dig med standardiserad funktionalitet och därmed även funktionalitet som ni inte har behov av.

Ingen kan verksamheten bättre än du som arbetar i den. Om projektet innefattar differentierande och, för er, värdeskapande processer finns det en stor fördel att ni äger era egna krav. På så sätt anpassas systemlösningen efter er och inte tvärtom. Ni skapar något som er konkurrenter inte har. Fördel?

3. VÄRLDENS BÄSTA LÖSNING, SOM INGEN FÖRSTÅR

Få och färre är mottagliga för nya system. Trots att vi lever i en tid där förändringstakten inte går att jämföra med något annat, så har vi människor svårt för just förändring.

Det klassiskt mindre bra genomförda IT-projektet uppfattas ofta som en optimal lösning för de som haft insyn och skapat det, men som en belastning för de som ska använda det.

Därför vill du involvera viktiga och tongivande slutanvändare så tidigt som möjligt i projektet. För det behöver du en plan för hur det ska förankras. Den planen bör vara en balansgång mellan strategiskt viktiga användare och ”för många kockar”. Skapa inte onödig komplexitet.

Relaterade inlägg

bokning-24
Blogg
Bokningssystem
7 oktober 2024

Back to Basics: hur funkar automatiserade bokningssystem?

Vad innefattar bokningssystem? Varför välja en automatiserad systemlösning för bokning?...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
23 september 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på Multisoft AB, orgnr. 556596-4011 använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata