KUNDCASE
Automatiserar för snabbåtkomlig sjukvård
Viktiga fördelar med det nya systemet:
- Flera lösningar i ett system
- En skräddarsydd ärendehantering
- Enkelt att följa alla projekt
- Kostnadsuppföljning
- Ordning och reda
- Enkelt att fakturera

Länsförsäkringar AB har länsförsäkringsbolagens uppdrag att bedriva gemensamma affärer inom bank och försäkring, bedriva strategiskt utvecklingsarbete och ge service till bolagen inom områden som skapar effektivitet och skalfördelar. Allt för att skapa förutsättningar för länsförsäkringsbolagen att bli framgångsrika på sina respektive marknader.

Utmaning
Under 2000-talet förändrades erbjudandet om sjukvårdsförsäkringar i Sverige. Från att ha varit en förmån för nyckelpersoner i organisationen, började Länsförsäkringar istället erbjuda detta till hela personalstyrkor.
Tack vare detta kan arbetsgivare erbjuda sina anställda att dels behålla god hälsa, men även förebygga ohälsa.
Den arbetsgivarbetalda sjukvårdsförsäkringen har mer än fördubblats de senaste 10 åren och nyttjas idag av över 450 000 personer i Sverige.
För Länsförsäkringar innebar privata sjukvårds-försäkringar ett helt nytt erbjudande – ett erbjudande som inte kunde levereras manuellt. På kort tid ökade volymerna. Excel-filer användes i början men det dröjde inte länge innan verksamheten insåg att man behövde ett helt nytt systemstöd. Jakten inleddes.
”Leveransen skedde helt enligt förväntan. Snabb respons, ordning och reda, chop chop chop. Väldigt professionellt”, säger Hans Holm som är Head of IT-services på Länsförsäkringar.
.
Skräddarsydd lösning
Multisoft var med från ax till limpa som leverantör av en skräddarsydd systemlösning där vårdplats, läkare och patient möts för en optimal matchning.
Verksamhetseffekter
Kundnytta, affärsnytta och verksamhetsnytta är nyckeltal som Hans Holm själv utvärderar.
”Minska stress är ett exempel på verksamhetsnytta. Systemet ska inte vara en orsak till att våra medarbetare känner sig stressade. Kostnader relaterat till intäkter och att våra kunder har en upplevelse – Multisoft hjälper oss med alla tre delar.
En nyckelleverantör
År 2014 avslutade Länsförsäkringar all utveckling i Sverige och outsourcade detta istället till Indien. Multisoft var en av få leverantörer som ändå fick förtroendet att som svensk leverantör leverera till Länsförsäkringar. Multisoft levererade betydligt snabbare än leverantören i Indien.
”Outsourcingen har gjort att vi har fått andra ledtider än tidigare. Från idé till leverans kan det ta upp till 1 år. Med det i åtanke vill jag påstå att Multisoft varit extremt flexibla”, säger Hans Holm.



Softadmin® gav möjligheterna
Med automatiseringsplattformen Softadmin® kunde en bas för verksamhetens data skapas. Den bildade grunden för att skapa värde för Länsförsäkringar och på så sätt accelerera deras verksamhetsutveckling.
Projektet började med ett vårdgivarregister som innehöll läkare och andra leverantörer av vårdtjänster. Men under årens lopp har många funktioner adderats såsom ärendehantering, ansökningsprocesser, integrationer och rapporter.
En lång rad integrationer kunde minska antalet system som handläggarna var annars tvungna att logga in i. Systemet har Länsförsäkringar valt att ha på interna servrar med kraftiga skalskydd.
Multisofts lösning
Vårdgivarregister
Administration avseende läkare, specialiteter och kliniker som handläggarna skall boka besök till. Systemet hanterar även ansökningar från nya kliniker och deras prislistor.
Ärendehantering
Ärenden skapas när kunder kontaktar callcentret. Försäkringsinformation hämtas från grundsystem och visas för handläggarna. Skador knyts till ärenden. Läkare bokas i externt bokningssystem och knyts till ärendet. Självrisk beräknas utifrån försäkringsvillkor och tidigare besök.
Integrationer
Integrationer är gjorda mot försäkringssystem, skadesystem, loggsystem för lagring av visning av känsliga uppgifter, bokningssystem, klagomålshanterings-system, kundregister och vårdgivarregister
Återrapportering
Rapporter visar hur väl callcentret uppfyller sitt åtagande åt Länsförsäkringar
Relaterade kundcase
KUNDCASE
Lösningen från Multisoft är en skräddarsydd order-och faktureringslösning som hanterar stora mängder fakturor varje månad. Alla olika avdelningar kan arbeta med en och samma order i systemet, vilket gör att all information finns på ett och samma ställe.

KUNDCASE
Volvo Trucks var i behov av ett lättarbetat system som möjliggjorde automatisering av arbetsuppgifter, som var anpassat efter verksamheten och som går att växa i och med över tid.

Vill du veta mer?
Vill du veta mer om vår lösning? Kontakta oss på 08-557 778 10 eller ange dina uppgifter i formuläret så återkommer vi inom kort.