ny-38406595-supervisor-instructing-forklift-driver-what-to-work-on-next

Affärssystem för byggbranschen

Få ordning på data-flödet och undvik administration och dubbelarbete med ett affärssystem för byggbranschen som anpassas efter både byggbranschen och din verksamhet. 

Ett affärssystem. Flera funktioner och möjligheter.

Jobbar du inom bygg, entreprenad eller teknisk konsultverksamhet och är frustrerad över att all administration tar tid och energi – och ändå inte bidra till den helhetsbild du vill få av ditt byggprojekt, din projektportfölj eller verksamheten överlag?

Att få ordning på dataflödet och göra det tillgängligt när du behöver det är vår kärnkompetens. Med hjälp av vår produktplattform Softadmin® ser vi till att ni får ett system som passar era byggprojekt och processer och som även ger er möjlighet att forma dem så som ni önskar.

Alla företag har kommit olika långt i sin digitaliseringsresa. Vi utgår från era behov och analyserar en process i taget för att ni ska få snabb och maximal effekt. Med oss som partner får ni ett affärssystem för byggbranschen som möjliggör kontroll och tempo – både i verksamheten och i systemimplementation. Så att ni kan fokusera på det som gör skillnad för er!

statistics-system

Projektstyrning och centralisering av realtidsdata

När data kring projekt och verksamhet är utspridd på flera ställen och processer är det viktigt att ha ett centralt system, som har överblicken över helheten. Med en gemensam knytpunkt blir det enklare att identifiera återkommande problem eller att hitta vad som gjorde framgångsrika projekt lyckade. Samtidigt är det viktigt att vardaglig projekthantering inte blir för komplex och tidskrävande utan istället presenterar det som behövs med enkel visualisering, utan kompromiss.

Varför välja Multisoft för systemstöd inom byggbranschen?

Genom att arbeta agilt med vår flexibla plattform Softadmin® kan vi förbättra de existerande processerna ett steg i taget, utan stora omkastningar för organisationen. Det modulära stödet gör att ni kan välja var ni lägger er energi och få en lösning som är perfekt för just er organisation.

Vårt system kan även fylla tomrummet bland era övriga system så att just den delprocess som er nuvarande miljö inte kan stödja (men som kan skapa både tid och kontroll för involverade) får det systemstöd den förtjänar.

Systemet vi levererar är inget komplett och färdigpaketerat system utan kan vidareutvecklas med er verksamhet. När ni behöver ändra era arbetssätt eller processer för att anpassa er till omvärlden kan systemet kontinuerligt vidareutvecklas med er – snabbt och smidigt – så att ni får ett levande stöd till er verksamhet.

Samla allt på ett ställe

Vi har sett hur spretig data kan vara inom bygg-anläggningsverksamhet där många aktörer är involverade i varje projekt. Dessutom ställs olika krav på system för projektuppföljning och ÄTA-hantering. Få mer tid över till värdeskapande och undvik administration med ett system som samlar information och processer på ett och samma ställe.

Vi skräddarsyr efter behov

Alla företag har kommit olika långt i sin digitaliseringsresa. Vi utgår utifrån era behov och tittar på en process i taget att effektivisera. Det kan vara allt från att automatisera ÄTA-processen till att få till reursplanering eller onboarding. Vi aspirerar inte på att lösa allt, men kan och gör det gärna – om ni vill.

Tillgänglighet via mobilen

Flexibilitet och tillgänglighet är A och O. Ta del av verksamhetssystemet på mobiltelefon och surfplatta. Möjliggör allt från tidsrapportering, avvikelsehantering och orderinformation ute på fält eller på byggarbetsplatsen - helt kompromisslöst. 

Kraftfull automatisering

Softadmin® digitaliserar och accelererar er verksamhet genom att automatisera dubbelarbete, kontroller och administration. Spara tid till det som ger resultat, även ute på arbetsplatsen eller på fältet. Gör er systemlösning till en konkurrensfördel inom byggbranschen.

Fler funktioner

Förenklad prognos och riskhantering

När data finns tillgängligt på ett ställe blir det lättare att skapa automatiska eller manuella prognoser för framtiden (både före och under projekt). Föreställ en mer automatisk riskhantering och uppdaterat prognos baserat på ÄTA eller en extrapolerade prognoser baserat på historik och AI.

Kvalitetssäkrade data-flöden

De flesta företag har ett eller flera standardsystem. Det vi har upptäckt är att det ofta finns informationshål mellan dessa standardsystem och att det utförs manuella steg för att föra över data dem emellan.

Här kan ett Softadmin® system fungera som en motor under huven där data slussas till och från olika system. Vid behov kan vi även formera data samt anpassa den för att förenkla integrationer systemen emellan. Detta kan ske både med och utan ett visuellt användargränssnitt. Det väljer ni!

Resurs – och uppgiftsplanering

Beroende på inriktning på er verksamhet samt hur ni arbetar i er entreprenadkedja finns det olika krav på vad som är viktigast i resursplaneringen både ur ett personal-, utrustning- och materialperspektiv. Vi kan hantera allt i samma översikt.

Softadmin® styr även tillgänglighet av information och resurser baserat på roller och behörigheter. På så sätt blir det inte så mycket brus för varje användare: man ser det man ska se och tillåts göra det man ska kunna göra. Detta tillsammans möjliggör en enklare planering av projektets resurser både på hög nivå och i detalj.

Läs mer om vår lösning för resursplanering

Tidrapportering

Det finns flera syften med ett enkelt och automatiserat tidrapporteringsflöde. Och ju enklare det är att tidrapportera, desto mer sker detta i realtid och desto större chans får ni att ha koll på projektet i den stund ni behöver det. En lösning från oss kan tillhandahålla:enkla verktyg att användas både från mobil och desktop, automatiserade projektplaner baserat på rapporterad tid, koppling fårn tid till lönesystem och fakturering, samt visualisering av avvikelser mot plan.

Dokumenthantering

Softadmin® erbjuder enklare form av dokumenthantering såsom arkivering och visualisering av dokument. Vår styrka ligger i den meta data (extra information) som kopplas till respektive dokument som gör att det blir sökbart på ett enkelt sätt i framtiden. Det är även möjligt att enkelt styra tillgång till olika dokument genom behörigheter och roller inom projektet och organisation.

Styrkan med Softadmin® är bland annat att vi enkelt kan integrera med andra system som är specialiserade på ritningar och versionshantering (exempelvis BIM och CAD), för att kunna visualisera dokument när det behövs och kunna söka upp dem smidigt i vårt system.

Exempel på dokument:

  • Avtal
  • Ritningar
  • Besiktningsprotokoll

Visualisering av aktiviteter

I de flesta arbetsprocesser krävs det oftast någon form av manuellt komplement. Visionen är att automatisera, men att standardisera arbetsflöden och se till att det funkar först och är digitala, kan ofta vara ett värdefullt första steg.

Många medarbetare idag behöver vara inne i många olika system för att utföra sina arbetsuppgifter (och det blir helt enkelt för dyrt att byta ut dessa) – kan det ibland vara vettigare att underlätta vardagen med ett systemstöd ”lite brevid” systemkartan. Integrerad där det behövs. Upplev funktioner såsom:

  • Samlad vy av varje process och tillhörande ”to do:s”/gemensamma transparenta checklistor
  • Automatiserat påminnelsesystem
  • Status-triggade aktiviteter
  • Data-sluss (och data-knådning) mellan system möjliggör automatisering

Mobil ÄTA-hantering och koll på entreprenadkedjan

Med hjälp av en mobil lösning får de som arbetar ute på bygget möjlighet att trigga ÄTA–hantering både smidigt och snabbt via telefon eller surfplatta. Att ha ett ärendehanteringssystem där processen från start till mål blir följbar, via både dator och telefon, skapar förutsättningarna som behövs för att ha bra koll på projektets fråga–svarsprocess mellan underentreprenörer och beställare.

När registrerade avvikelser (beroende på prioritet och typ) dessutom kan notifiera era projektledare, ekonomi och beställare för att säkerställa snabb hantering och beslut, gör det att hela teamet kan känna sig tryggt under projektets gång.

Personalhantering och onboarding

Om du har minskad personalomsättning och nöjdare medarbetare som ett av dina fokusmål inför framtiden så har vi lösningar på olika djup som fokuserar på personalhantering. Framför allt har vi erfarenhet inom onboarding/introduktion och kompetensutveckling – så att alla får en bra start och en tydlig plan framåt.

Automatiseringsnivån på dessa processer kan bestämmas utefter era förutsättningar och mängd ärenden.

Läs mer om vår lösning för on/offboardingsprocessen

Kundcase

Systemlösning för Volvo

Volvo

Volvo lastvagnar sökte en skräddarsydd lösning som ku...
kundcase

Länsförsäkringar

Multisoft var med som leverantör av en skräddarsydd s...
Katrine

Katrine Pedersen

Affärsutvecklare

Jag får energi av att få träffa olika typer av företag och organisationer, och att hitta in till kärnan av vardagens utmaningar och behov för sedan tillsammans transformera dessa till mervärdeskapande förändring och en ökad glädje i vardagen – det slår allt.

Som beteendevetare inom IT-branschen kommer användarna och deras upplevelse alltid vara mitt främsta fokus.

Kontakta mig

Kontakta mig direkt eller ange dina uppgifter i formuläret så återkommer jag eller en av mina kollegor inom kort.

 

Kunskapsbanken

Vill du veta mer om spännande systemlösningar för exempelvis byggbranschen, samt andra tips och tricks? Läs mer i kunskapsbanken.

iStock-637928410
27 september 2021

3 Viktiga funktioner i ett ordersystem

3 Viktiga funktioner att hålla utkik efter i ett ordersystem Ett orderhanteringssystem...
AI
Guide
7 september 2021

Så kommer du enkelt igång med AI

Läs och ladda ner vår guide om hur du kommer igång med AI!
softadmin
Guide
7 september 2021

Byt ut din Excel mot en systemlösning

Automatisering nämns ofta i samma andetag som digitalisering. Ofta blandas de ihop i tro...