I en databas gömmer sig värdefull information om medlemmar och givare som ingen eller få i organisationen har tillgång till. Det kan i vissa fall bero på ointresse, men också för att det är svårt att få ut organisationens data på ett strukturerat sätt på grund av systemlösningen.

Dessutom möter jag många organisationer som inte ”litar” på statistik man får ut från sitt system och databas. Eller att samma sökningar visar olika resultat beroende på var i systemet man söker.

Det här slår hårt mot utvecklingen av medlems- och insamlingsorganisationer. Att kunna mäta sin verksamhet är ett konkret bevis på om och vad man gör rätt eller fel. Om det saknas en samsyn kring hur organisationen ska mätas, så finns det en överhängande risk att man inte arbetar mot samma mål.

Hur uppkommer det här problemet?

En av de vanligaste orsakerna är att man inte klarar av att formulera krav på analys och statistik i sin kravställning. Istället beskrivs det som en rubrik på en ”modul” utan att definiera en målsättning.

Vad du behöver fundera på inför ett systembyte:

  • Fundera på er terminologi. Vad betyder t ex aktiv medlem i er organisation. Är det att man har betalt innevarande period? Att man fått sin förnyelsefaktura men ännu inte betalat? Att man betalat men sedan utträtt? Det här är ofta en förklaring till att man får olika resultat i olika systemvyer.
  • Skilj på återkommande statistik och adhoc-statistik.
    • Återkommande statistik är jämförande statistik som man tittar på regelbundet. Den statistiken kan automatiseras och skickas till berörda personer på mail. Den ska generera ut transaktionsdata som inte förändras över tid så att inte rapporterna visar olika data olika månader för att ”historiken förändrats”.
    • Ad-hoc-statistik, dvs när man vill testa olika urval för att se nya mönster. Fundera på hur avancerat ni vill kunna göra den här statistiken. Att kunna göra urval på allt blir troligtvis inte det mest användarvänliga gränssnittet.
  • Gå igenom vilka nyckeltal ni vill mäta er organisation på. Alla användare kan då ha tillgång till nyckeltal på startsidan i systemet. Sprid statistiken i organisationen!
  • En siffra säger inte alltid hela sanningen. Ofta vill man kunna borra sig ner i sitt data och vända och vrida för att få ut det bästa svaret. Kravställ er statistik så att ni kan arbeta vidare med de poster som finns bakom statistiken.

Guide: Kravinsamling för idéburna organisationer

Relaterade inlägg

linkedin-sales-solutions-multisoft_krav
Blogg
16 april 2024

Webinar | Effektiv kravhantering nyckel till framgångsrika IT-projekt

Välkommen till detta kostnadsfria webinar där du lär dig mer om hur du ska tänka inför o...
patrick-untersee-pI_2wdcdiDE-unsplash
Blogg
8 april 2024

Anpassat eller standardiserat system – vad passar er bäst?

Utforska de avgörande skillnaderna mellan anpassade och standardiserade affärssystem och...

Denna webbplats använder cookies

Cookies ("kakor") består av små textfiler. Dessa innehåller data som lagras på din enhet. För att kunna placera vissa typer av cookies behöver vi inhämta ditt samtycke. Vi på , orgnr. använder oss av följande slags cookies. För att läsa mer om vilka cookies vi använder och lagringstid, klicka här för att komma till vår cookiepolicy.

Hantera dina cookieinställningar

Nödvändiga cookies

Nödvändiga cookies är cookies som måste placeras för att grundläggande funktioner på webbplatsen ska kunna fungera. Grundläggande funktioner är exempelvis cookies som behövs för att du ska kunna använda menyer och navigera på sajten.

Funktionella cookies

Funktionella cookies behöver placeras för att webbplatsen ska kunna prestera som du förväntar dig, exempelvis så att den känner av vilket språk som du föredrar, för att känna av om du är inloggad, för att hålla webbplatsen säker, komma ihåg inloggningsuppgifter eller för att kunna sortera produkter på webbplatsen utefter dina preferenser.

Cookies för statistik

För att kunna veta hur du interagerar med webbplatsen placerar vi cookies för att föra statistik. Dessa cookies anonymiserar personuppgifter.

Cookies för personlig anpassning

För att ge dig en bättre upplevelse placerar vi cookies för dina preferenser

Cookies för annonsmätning

För att kunna erbjuda bättre service och upplevelse placerar vi cookies för att kunna anpassa marknadsföring till dig. Ett annat syfte med denna behandling är att kunna marknadsföra produkter eller tjänster till dig, ge anpassade erbjudanden eller marknadsföra och ge rekommendationer kring nya koncept utifrån vad du har köpt tidigare.

Cookies för personlig annonsmätning

För att kunna visa relevant reklam placerar vi cookies för att anpassa innehållet för dig

Cookies för anpassade annonser

För att visa relevanta och personliga annonser placerar vi cookies för att tillhandahålla unika erbjudanden som är skräddarsydda efter din användardata